Táta
Viki
Dobrý den.
Muj otec je závislý na pervitinu. Už v minulosti ho užíval a na dlouho přestal. Před 2 lety začal brát, protože to bere i jeho kamarádka, do které je zamilovaný. Již s nim nebydlím. Pár měsíců jsem na pervitinu totiž taky ujížděla, ale vysadila jsem ho a cim dám tím víc jsem na tátovi videla, jakou trosku to z něj dělá. Nedalo se na něj ani dívat, natož s ním vést smysluplnou konverzaci. Hlavní problem je, ze s nim ještě žije muj mladsi nezletilý bratr, o kterého se sice stará aby mu nic nechybělo, ale obcas na nej bezdůvodně řve. Posledně to vygradovalo až do momentu, kdy jsem začala řvát já na něj, aby ho nechal být když nic neprovedl a řekla jsem mu, že jestli toho perníku nenechá, tak to prásknu na ospodu a ani mě uz nikdy neuvidí. Po delší rozmluvě tedy slíbil, že uz se toho nedotkne a dá se dohromady. Jenže já mu uz bohužel nevěřím. Často si říkám, jestli zas není sjetej, když k němu přijdu na návštěvu. On však tvrdí, že nic nebere, protože to slíbil.. vůbec nevím, co mám dělat.. test odmítá. Už jsem přemýšlela, ze bych to šla na ospod nahlásit i tak, co by se pak dělo s bratrem? Mamce by ho dali, ale ani u ní nejsou nejlepší vztahy a i ona je závislá na prášcích a kdyz jí dojdou, nebo si je zapomene vzít, tak se psychicky hroutí a to by si myslím 10 letý kluk vidět neměl, ale to ani sjetýho tátu.. myslím, že jsem to asi jen potřebovala ze sebe dostat, protože to není zrovna něco, s čím by se člověk svěřil jen tam někomu.. děkuju

Odpověděl: Anna Novotná
Dobrý den, Viky,
moc díky za dotaz a za důvěru!
Rozumím tomu, že s takovým tématem se těžko svěřuje. Problémy v rodině nejsou něco, čím by se člověk rád chlubil. Ale možná by Vám pomohlo mluvit s někým, kdo se v problematice braní drog orientuje a šlo by s ním otevřeně, bez studu vše probrat.
Mířím k tomu, že by pro Vás třeba bylo fajn vyhledat službu pro blízké osoby lidí, kteří užívají drogy. Myslím, že pro takové momenty, kdy člověk neví kudy kam, napadají kroky, kterými si ale není jistý,  je přesně taková služba dobrým místem. Může si tam s odborníkem utřídit myšlenky, přemýšlet nad různými plány a vymýšlet kudy dál. A nemusí na to být sám.
Pokud jste z Prahy, můžu Vám doporučit Poradnu pro rodiče a blízké SANANIM:
Žitná 1574/51
110 00 Praha 1
pevná linka: +420 284 824 234
mobil: +420 739 268 527
e-mail: rodice@sananim.cz
Pokud je pro Vás Praha daleko, zkuste se s nimi přesto spojit, určitě Vám doporučí službu v blízkosti Vašeho bydliště.
K Vaší konkrétní situaci: přijde mi fajn, že jste s tátou nadále v kntaktu a to hlavně s ohledem na Vašeho bráchu. Že máte přehled o tom, jak se mu daří. Máte ještě jiné blízké příbuzné, kromě mámy a táty, se kterými by se dalo o Vaší situaci mluvit? Věřím, že přebírat rodičovskou zodpovědnost za tátu a mámu, být ta zodpovědná, musí být sakra těžké a není to role, kterou má sestra plnit. Jste statečná!
A obecně k tomu, pokud OSPOD dostane hlášení o tom, že je nezletilé dítě v ohrožení: v takovém případě OSPOD provádí šetření v místě bydliště dítěte, zjišťuje, v jakých podmínkách dítě vyrůstá, s jakými osobami, může se doptávat ve škole, u pediatra apod. Pokud shledá prostředí ohrožujícím, může jednat se soudem o nařízení předběžného opatření, na základě kterého se dítě umístí do péče jiné osoby nebo  zařízení (vždy je snaha ponechat dítě v rodině, takže se hledá, kdo by byl schopen péči poskytnout z okruhu rodiny). Soud a OSPOD pak mohou stanovit podmínky, za kterých je možné dítě navrátit zpět do původního prostředí (např.ústavní léčba, dohled OSPOD apod.).
Někdy ale OSPOD dospěje k tomu, že prostředí není pro dítě ohrožujícím, i když rodič užívá a například pouze nařídí rodiči ambulantní spolupráci s protidrogovým zařízením a dohled, bez toho, aby dítě odebral. Je to různé, těžko odhadovat, jak by situace dopadla u Vás. Každopádně je dobré s tátou otevřeně na toto téma mluvit. Kdokoliv může OSPOD upozornit a ten pak musí jednat, může to být soused, učitelka atd....Že by se pak rozeběhl kolotoč, který by pro nikoho nebyl úplně příjemný....
Moc Vám i Vašemu bráchovi držím palce, ať se máte jen a jen dobře!
Pokud byste ještě cokoliv potřebovala, napište, budeme rádi!
Za Drogovou poradnu zdraví
Andula Novotná