možnosti vstupu do léčby
Q
Dobrý den ,potřeboval bych pomoct ohledně stavu mého otce a možnosti jeho nástupu na léčení. Tata pije každý den 2-3 lahve vina uz cca 20 let . V pracovním životě ho to neovlivňuje ,vzdy vstane do prace a funguje jak ‘’potrebujé’’. Trapi mne ale i nasi rodinu mozne nejenom zdravotni následky . Stavy opilosti se vyhrotili ,ze tata uz vecer o sobe nevi a nekontroluje se . Moje otazka zni ,jestli je moznost navrhnout zákonem léčbu ,nebo jakym nejvhodnějším způsobem cloveka donutit aby nastoupil na leceni ,kdyz domluvy ani prosby nepomahaji. Dekuji

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás,
léčba závislosti je záležitostí dobrovolnou, a to z toho důvodu, že pokud dotyčná osoba není dostatečně motivována a ochotna začít pracovat na změnách vzorců chování, neplní pak léčba účel. Motivace a ochota spolupracovat je velmi důležitá a nezbytná.
Co se týče nedobrovolných pobytů: je to tak, že pokud nastane situace, kdy je konzumující osoba v ohrožení svého života nebo svým jednáním ohrožuje své okolí, lze zavolat záchranný systém. Tato osoba je pak převezena na psychiatrii, kde je pouze po dobu, než odezní akutní stav. Nejedná se tedy o klasickou léčbu závislosti, jak jsem uváděla výše, s tou je potřeba souhlasu dané osoby. Pokud lékaři usoudí, že stav hospitalizovaného se nelepší, mohou pak požádat soud o prodloužení hospitalizace (to jsou, ale povětšinou případy, kdy je s diagnózou závislosti spojena další závažná psychiatrická dg).
Také existují tvz. ochranné léčby, ale ty bývají nařízeny soudem v rámci rozsudku v trestním řízení v případech, kdy se závislá osoba opakovaně dopouští trestné činnosti. V těchto případech může soud nařídit ochranou léčbu, ale není to pravidlo.
Pokud je pro Vás dostupná Praha, můžete se obrátit na naši specializovanou Poradnu pro rodinné příslušníky. Spolupracovat lze i přes to, že osoba, o které píšete, zatím pomoc odmítá. Věřím, že v osobním kontaktu by se dala celá situace více rozebrat...
Poradna pro rodiče, partnery a osoby blízké, SANANIM
Žitná 1574/51, Praha 1
mapa
pevná linka: +420 284 824 234
mobil: +420 739 268 527
e-mail: rodice@sananim.cz
Pondělí
9 - 19
Úterý - čtvrtek
9 - 17
Pátek
9 - 15
http://www.sananim.cz/o-nas-1/poradna-pro-rodice-ppr.html
Mějte se zatím hezky, MK