Nedokáže si pomoct
Maková panenka
Dobrý den,
mám přítele, nejsme spolu dlouho (2 měsíce), rozumíme si je nám fajn.
Mám pocit, jsem si jistá, že se trápí s alkoholem. V současné době je bez práce kvůli snižování počtu zaměstnanců ve firmě kvůli situaci s "koronavirem", avšak s příslibem, že jak se situace zlepší, jej vezmou zpět. Dostal slušné peníze, tudíž na nějakou dobu zaopatřen finančně je. Svou práci miloval a pracoval tam x let.
My dva si společně rozumíme, máme spoustu společných zájmů.
Již několikrát se stalo, že jsem za ním dorazila a byl opilý (opil se doma sám, což mi přijde hrozné).
Má spoustu kamarádů, kteří se často společně scházejí, mají už děti. Má je všechny moc rád. Vyhýbá se však setkávání s nimi, neboť nejspíše ví, že by se zase opil, což by se mi nelíbilo.
Brání se tím, že nemá režim, že potřebuje chodit do práce apod. Další důvod, který uvádí je, že se cítí hrozně, když já ráno vstávám a jdu do práce a on ještě leží v posteli a fláká se celý den.
Cca před rokem se rozešel s předchozí přítelkyní, která měla svoje děti. Měl je moc rád a svěřil se mi, že od té doby tak nějak pil na smutek, protože zůstal sám. Chápu, že to že je bez práce jej "dorazilo".
Ptám se ho, proč pije? Řekne, že si potřebuje zapařit, že už nechodí tak často za kamarádama, aby si dali společně, tak ať to pochopím..z čehož pro mě vychází, že prostě musí pít...a nedokáže to ovládnout.
Chci mu pomoci, záleží mi na něm, ale nevěřím, jestli nad tím alkoholem má kontrolu. Když jsme spolu, tak je to v pohodě, nepije, ale když s ním nejsem, tak si nejsem jistá...
Poprosila jsem ho, ať situaci řešíme, řekl, že ano, když o tom budeme vědět jen my dva. Tvrdí, že jak začne chodit do práce, bude mít režim a nebude čas, ale tomu já nevěřím, protože mi sliboval x krát, že už si nedá a za pár dní jsem byla zase nemile překvapena.
Děkuji.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás, Maková panenko,
podle toho, co píšete, to vypadá, že si přítel naplno problém nepřipouští. Má nejspíš už nějaké tušení, že vše není v pořádku, ale přeci jenom se mu nic až tak měnit nechce - chce držet pití v tajnosti, opakovaně vám slibuje, že pít nebude (nejspíš i proto, že o vás nechce přijít a možná i tuší, že ho v tuhle chvíli v pití brzdíte a s vámi tolik nepije), ale slib není schopen dodržet, když je sám. Sice to není tak, že by pil od rána do večera a byl v jednom kuse opilý (čímž se sám možná i přesvědčuje, že to ještě není tak zlé), ale pod plnou kontrolou pití rozhodně nemá. Jeho další argumenty - pil jsem na smutek po rozchodu, tolik nepiju s kamarády, tak kalím víc doma sám, nyní nemám práci a tak nemám režim, cítím se blbě, když ty odcházíš do práce a já ne ... vnímám jako způsob, jak si pití ospravedlnit.
Samosebou je možné, že skutečně pije od doby rozchodu, ale těžko říct, jak to bylo před tím. Stejně tak může mít pravdu, že se vše zlepší, až si najde práci ... ale v opilosti si člověk práci hledá jen těžko, byť sedí jen u počítače, natož pak při telefonátu, sepisování životopisu nebo osobním rozhovoru.
Jednoduše - přijde mi, že byť jste nejspíš v tuhle chvíli zamilovaná, máte dobrý odhad a vaše obavy jsou zcela na místě. Zdá se, že přítel nad pitím kontrolu nemá, nezdá se, že by s ním vaše nabídka pomoci nějak zvlášť pohla. Moje rada proto je - stáhněte se ze vztahu zpátky a jasně nastavte hranice a pravidla - např. se s přítelem výdejte jen pokud bude střízlivý, dorazíte-li a bude-li opitý, odejděte, ať je zřejmé, že on ano, pití ne. Sama zvažte, má-li na to, aby pil příležitostně, pokud usoudíte, že ne, můžete mu pomoci tím, že spolu skutečně budete trávit čas bez pití alkoholu. Co ale vnímám jako nejdůležitější - vážně si s ním promluvte. Řekněte mu, co vidíte, čeho si všímáte - držte se popisu skutečnosti (vidím, že jsi opilý, smrdíš, mluvíš setřele, zapomněl jsi na to či ono, nepřišel jsi včas, stalo se to dnes a včera, oba dny si slíbil, že pít nebudeš, nedodržel jsi to). A pak mluvte o sobě a svých pocitech - máte ho ráda, záleží vám na něm, máte spoustu společného, je vám s ním dobře, ale také máte strach ze vztahu, kde figuruje alkohol, kde partner slíbí, že pít nebude a pije, ale pokud bude takto pít, nenecháte se vtáhnout do spoluzávislosti a nedovolíte alkoholu ničit i vás a zpomalíte, nebo si prostě dáte pauzu, rozejdete se (pokud budete toto říkat, udělejte to, jinak jde o plané řeči, které partnera utvrdí v tom, že se zas tak nic moc neděje, protože jste zůstala). Jde tedy o dvě oblasti, o kterých můžete bezpečně mluvit, aniž byste partnera urážela nebo ho zahnala do úzkých: popis toho, co vidíte, čeho si všímáte, mluvte o svých emocích. Sama pro sebe si ale ujasněte, za jakých okolností a podmínek jste ochotná ve vztahu zůstat, co jste ochotná snést, zvažte svoje hranice směrem k partnerovu pití a pak se jich skutečně držte. Vyhnšte se roli policajte, dohlížitele a kontrolora - cestu k pití si vždy partner může najít za vašimi zády. A věřte, že právě nastavení vlastních hranic (ty jeho si musí nastavit on sám) a jejich pevné držení často dokáže partnera probrat a pomůže mu uvědomit si, že má skutečně problém. Ale na začátku se může pochopitelně zlobit a vztekat, protože mu budete říkat pravdu, něco co, nechce slyšet.
Pokud toto nepomůže, nemá cenu ho utvrzovat v tom, že mu pomůžete a udržíte vše jen mezi vámi. Nepomůže-li to, pak by bylo dobré, aby vyhledal odbornou pomoc. Případně se na pomoc můžete obrátit i vy sama. Pokud by vám něco takového dávalo smysl,  napište, odkud jste, pošlu kontakty.
A jen pro jistotu - v dotazu píšu konkrétní kroky, které udělat můžete, nebo nemusíte, samosebou jde o vás, váš vztah, váš život, vaše rozhodnutí, vy jste ta, kdo zná podrobnosti a souvislosti. Berte prosím moje rady jako inspiraci, jako způsob jak vás navézt správným směrem. Konkrétní kroky jsou pak ale samosebou na vás. Budu ráda, když napíšete, jestli vás některé část odpovědi oslovila, případně jak se situace vyvíjí.
S pozdravem,
Gabriela Minařík.