Drogy v rodine
Milan
Matka přítelkyně žije s clovekem, který seděl za výrobu pervitinu. Po spoustu indiciích se našly dva prázdné pytlíky v jeho peněžence. Pritelkyne, ale není ochotna připustit, že o tom matka nevěděla a co je nejhorší, že téměř jistě bere také. Matka ho celou dobu hájila a teď dělá, jak je z toho rozhozená. Nicméně se vlastně nic neděje. Odmítám svěřit na hlídání mojí 17ti měsíční dceru takovému člověku. Doma je kvůli tomu dusno a nevím jak dojít k tomu, aby šla matka na testy.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, Milane,
děkuje ji vám za dotaz, i za důvěru, se kterou se na naši poradnu obracíte.
Podle toho, co píšete, se zdá, že je situace velmi aktuální. Vypadá to, že vlastně ještě moc nevíte, jak se situací naložit. Přítelkyně nejspíš ještě v šoku nechce věřit tomu, že by její matka o užívání přítele věděla, natož že užívá i ona. Vy sám už dopředu uvažujete o tom, že byste osobě, která užívá drogy a celou dobu to tají, nedával hlídat svoje děti. Myslím, že je zcela na místě dát si trochu času, vše si každý za sebe promyslet, teprve pak se domlouvat společně s partnerkou na nějakých trvalejších pravidlech. Na následující týden nebo dva si domluvte něco "prozatímního" - ohledně vídání se s vnučky s babičkou. Jednoduše si dejte čas infomace vstřebat, zklidnit se, odlište domněnky, emoce a skutečnost.
Jedna věc je, že jste celou dobu viděl nějaké indicie (zkuste je třeba i sepsat), druhá věc jsou jasné důkazy užívání (prázdné pytlíčky v peněžence jsou opět spíše indicie), a pak jsou tu také vaše emoce, obavy, intuice.
Je zcela legitimní mluvit o tom, že nemáte z hlídání dcery babičkou, jejíž chování ve vás budí obavy, nejste si jistý, že je střízlivá, přijde vám, že mluví překotně, máte pocit, že neříká pravdu a v řadě okamžiků se chová podle vás zvláštně, není vám sympatický její partner atd. Ovšem vždy je lepší držet se popisu konkrétních situací a okamžiků, než babičku obviňovat z užívání drog a chtít po ní testy, jinak jí dcerku "nepůjčíte".  Sám byste se tímto argumentem mohl dostat do úzkých - co kdyby byl totiž výsledek testu negativní?
Pokud máte pocit, že partnerka nechce situaci vidět z vašeho pohledu, zkuste se společně zajít poradit do poradny pro rodiče a blízké uživatelů drog. Každý tam dostanete prostor pro to, abyste řekl vlastní názor. Vy sám zkuste přítelkyni naslouchat. Často právě ti nejbližší užívání drog nevidí, právě proto, že by ono zjištění bylo příliš zraňující. Dejte přítelkyni čas, podpořte jí. A společně pak můžete hledat řešení, vymýšlet další kroky. Pokud drogy její matka skutečně užívá, budete potřebovat v prvé řadě spoustu podpory a pomoci vy jako rodina, vaše přítelkyně, jako její dcera. Do doby, než si vaše potenciální tchýně problém sama přizná a bude ho chtít řešit, nezbyde vám, než se se zjištěními poprat sami za sebe, a starat se v prvé řadě o sebe a nedovolit, aby drogy ničily i vás.
Jste-li z Prahy, můžete se obrátit na Poradnu pro rodiče SANANIM, Žitná 51, Praha 1,pevná linka: +420 284 824 234, mobil: +420 739 268 527. Máte-li Prahu daleko, napište, která větší města jsou vám dobře dostupná, poslala bych kontakty.
S pozdravem,
Gabriela Minařík.