Přítel - alkoholik?
Marfuška
Dobrý den,
chtěla bych se zeptat: žiju ve společné domácnosti s partnerem (42 let) a dvěma nezletilými syny (3 a 5 let). Přítel pravidelně během pracovního týdne konzumuje 1 pivo k obědu a večer, když přijde domů, tak další 2-3, občas i 4 piva a to denně (povětšinou 12° nebo černé Argusy, to je tuším 14°, ale jistě to nevím). Sem tam to proloží panáky vysokoprocentní kořalky. O víkendu běžně každý den vypije 5-6 piv. Pokud jde do hospody (cca 1x za měsíc), vypije asi 6-7 (možná i více) piv za večer a k tomu nějakého toho panáka. Jednu za čas mu "cvakne" a je schopen vypít láhev kořalky na "posezení" - bez ohledu na to, že má za mnou a dětmi přijet na chatu nebo že má jít druhý den do práce - není totiž problém poslat sms, že mu není dobře (většinou ho do té práce vykopu, i když už se i stalo, že mi řekl, že jde do práce a byl zašitý v bytě u rodičů, kteří byli na dovolené, a přišel večer pěkně nalámaný). Pracuje jako manažer požární ochrany a bezpečnosti práce u jedné soukromé firmy. Už jsem zažila i to, že si musel dát ráno panáka, aby mohl fungovat - když jsem doma, jde do práce a když nejsem, klidně pije od rána. Po pár takovýchto dnech zvrací a má střevní potíže (jinak - bohužel - kocovinou netrpí). Po posledním takovémto popíjení, mu bylo tak zle, že nebyl v práci několik dní a prý vydržel nepít 4 dny za sebou (za těch 7 let, co ho znám, jsem nezažila, že by vydržel bez jakéhokoliv alkoholu více dní za sebou; sem tam se mu povedlo pár dní s 1 pivem, pak to zvedne na 2, na 3 a už to jede - přece nebude pít vodu nebo čaj, zažil hrozný den v práci a potřebuje se odreagovat a vypnout; zažil nějaký stres; má na panáka prostě chuť a to nemluvím o nejrůznějších rodinných oslavách, kde se v jejich rodině pije vždy - když to přežene, bývá pak i agresivní - zatím teda jen slovně). Píšu prý, protože jsem s dětma mimo domov, užíváme si léta na chalupě, takže nevím, jestli mluví pravdu. X-krát jsem ho načapala při lži (co se pití týče). Když nyní vydržel 4 dny nepít, nabyl dojmu, že není alkoholik a že není na alkoholu závislý... Co si o tom myslíte? Má pravdu a můžu mu věřit, že se polepší? Kdybychom neměli děti, nic neřeším a rozejdu se s ním (jen za poslední rok mi mnohokrát sliboval, že nebude tolik pít), ale takhle.... Není to tak dávno, co měl děti hlídat jedno odpoledne (byla jsem na návštěvě u rodičů) a když jsem přijela, byl opilý...Děkuji moc za odpověď!

Odpověděl: Jakub Chudomel
Dobrý den Marfuško,
díky za dotaz.
Pokud se ptáte, zda je je váš manžel závislý na alkoholu, tak ačkoli to není na základě stručného popisu v dotazu úplně jednoznačné, tak lze konstatovat, že z vašeho popisu jsou patrné znaky, které o rozvoji závislosti hovoří.
Popisujete celkem standardní situaci člověka, jehož konzumace alkoholu se změnila z intezivního pijáctví v patologické s rozvojem celé řady negativních dopadů včetně závislosti. Ta se projevuje právě takovými detaily, kdy konzumace alkoholu dostane přednost před dohodou o hlídání dětí, nebo když manžel pije místo toho, aby šel do zaměstnání, nebo když pije navzdory zdravotním důsledkům. Podrobné informace o závislosti na alkoholu najdete například zde - https://www.alkoholpodkontrolou.cz/co-uz-je-zavislost/  . Jednou z paradoxních charakteristik závislosti na alkoholu je i schopnost svévolné krátkodobé abstinence. Tu trvalou, dlouhodobou abstinenci, lze dosáhnout většinou jen s pomocí odborníků v terapeutickém programu.
Píšete, ze pokud byste neměli děti, od manžela odejdete. Vy je však máte. Již nejsou tak malé, aby situaci s pitím manžela nevnímaly. Víte, co budete dělat? Ta dobrá zpráva je, že s pitím se dá celkem úspěšně přestat. Stačí chtít... Pokud byste se chtěla ještě na něco doptat, napište.
Jakub Chudomel