Pomoc manželovi
Mít tak anděla
Dobrý den,
Vlastně ani nevím kde zacit, protože toho za můj život bylo tolik, že nechápu jestli přijde ještě něco pěkného ale doufám že ano jen nevím kde teď začít a z jakého konce to vzít . Ráda bych pomohla mému manželovi. Je už to chlap v letech kolem 40 a dva roky zpět jsem díky nevěře zjistila, že jen závislý na drogách. Marihuana ano to jsem věděla obcasne ale pervitin jsem nečekala. Vždy to byl pracovitý clovek. Poslední dva roky kdy já při péči o jeho nemocnou maminku a cerstve těhotná čekající třetí mimi, zjistila že bere již minimálně 10 let prý musel postavit dům pro nas. Právě ty poslední dva roky jsou již přes mou kapacitu zkusila jsem vse . Prosila jsem, vyhrozovala, žádala vždy prý má vše pod kontrolou. Nyní již jen krici. Jeho fyzicky i psychicky stav se rapidně zhoršil. Tento tyden přišel po 16 letech o práci, přesto šel výjezdil veškeré pohonné hmoty, vybral finance. Máme tři zdravé děti vlastní dům hypotéku jen kdyby měl odvahu se k tomu postavit pro sebe, svůj zdravotní stav pro svou rodinu . Poslední měsíc už i děti sledují a vnímají že se děje opravdu něco co pro rodinu není ani vůbec možné. Milovala jsem ho. Nevím jak dal, pomoc nechce, nechtěla jsem ho nechat potopit se. Ale potápí nás všechny a vůbec už si to ani nepřipouští. Opravdu jsem zkusila vše. Dostala jsem jedinou řadu opravdu ho nechat padnout a buď se sebere nebo je to konečná. Nechci vidět manžela takto, nechci brečet každý večer, silná jsem byla už dost dlouho ale asi to taky jednou přeteče. Chci pomoc ale už nevím jak chci aby děti měli zase toho svého fajn tátu který si všimne i maličkosti. Drogy ničí životy ne jen uživatelům ale celému okolí. Přitom vím že nás má rád a vše ničí jen ty drogy. Děkuji

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás,
a díky za dotaz i za důvěru, se kterou se na naši poradnu obracíte.
Nelze s vámi než souhlasit. Drogy ničí životy celých rodin, nikoli jen uživatele samotného. Boj s drogami je vyčerpávající. Výhružky, ultimáta ani prosby nefungují. Rozhodnutí, zda užívat drogy nebo něco zkusit změnit je jen a jen na vašem manželovi, který si zatím vybírá drogu místo rodiny. Vidět něco takového musí být frustrující. Umím si představit, že se obrovsky zlobíte, jste zoufale smutná, ale i že hledáte, kde jste udělala chybu a připadáte si bezradná.
Nechat manžela padnout na dno, je velkým zjednodušením. Většinou jde spíš o to, abyste ho přestala chránit a dávat mu další a další šance a nechala kontrontovat s následky svého chování, resp. abyste mu vy svým chováním dala jasně najevo, že krom toho, že vám na něm záleží, máte také svoje hranice, za které nechcete jít. Aby měl možnost vidět, že to myslíte vážně. Ta zpráva by měla být v tom smyslu, že ho ráda máte, ale pokud bude užívat drogy, pak pro něj ve ve vašem životě je jen velmi úzce vymezené místo. Nemůžete rozhodnout nebo dohlédnout na to, aby drogy nebral, ale můžete si pro sebe a svoje děti nastavit taková pravidla, aby vás jeho užívání zasahovalo a ubližovalo vám co možná nejméně. Když už jste to vydržela tolik let, možná vám připadá rada odejít od manžela, trochu mimo. Ale ono často teprve to, že dotyčný "ztratí" své nejbližší, pomůže užívajícímu uvědomit si, že pokud o ně nechce přijít docela, bude muset něco změnit. A nejspíš už nebude stačit dávat si větší pozor, slibovat, prosit, lhát, obviňovat, vyhrožovat a mlžit, jako to stačilo tu spoustu let. Prostě jsou často teprve odchodem konfrontováni s faktem, že máte svoje hranice, a pokud se za ně chtějí dostat, budou muset něco skutečně udělat. Situace se otočí - nebudete to vy, kdo ho přesvědčuje, že je něco špatně, bude to (možná až časem) on, kdo bude muset dokazovat, že něco skutečně změnil. Takže neskákejte na první náznak změny, buďte pevná a důsledná, chtějte vidět dlouhodobé změny v chování. Ochráníte tak sebe, svoje děti a dost možná tak pomůžete i manželovi uvědomit si, jakou cenu za užívání drog platí.
Pokud bude manžel potřebovat, může se kdykoli obrátit na kontaktní centrum, adiktologickou ambulanci, léčebnu. Přizná-li si problém, všude mu rádi pomohou. Nicméně dnes jste to vy, kdo k nám píše. Vy jste ta, která potřebuje veškerou možnou podporu a pomoc. Nebojste se si o ni říct! Popovídat si můžete zajít do Poradny pro rodiče a blízké uživatelů drog u nás v Praze, nebo napište, která větší města jsou vám dobře dostupná, poslala bych vám kontakty. Služby poraden jsou poskytovány zcela diskrétně a zdarma. Stačí zavolat a objednat se.
V poradně byste mohla o celé situaci mluvit podrobněji, ulevila byste si od emocí, pocitů viny, bezmoci, zloby, smutku, mohla byste promyslet svoje možnosti (a třeba i našla nové), zvážila jejich plusy a mínusy, připravila se na další kroky, i jak s manželem dál komunikovat, jak mluvit o situaci s dětmi, s okolím. A konečně na to nebudete úplně sama. Nikdo vás nebude do ničeho nutit, říkat, co je správné nebo hledat chyby, spíš jde o to, abyste se v situaci zorientovala a našla pro sebe tu nejvhodnější cestu. Co vy na to, dávalo by vám něco takového smysl?
Zde přikládám kontakt na naši poradnu:
Poradna pro rodiče (PPR)
KDE NÁS NAJDETE
Pondělí 9 - 19
Úterý - čtvrtek 9 - 17
Pátek 9 - 15
Žitná 1574/51
110 00 Praha 1
mapa
pevná linka: +420 284 824 234
mobil: +420 739 268 527
e-mail: rodice@sananim.cz
Budu ráda, když napíšete, jestli vás nějaká část odpovědi oslovila nebo vám dávala smysl. Nebo dejte vědět, jak se situace vyvíjí.
Přeju hodně sil.
S pozdravem,
Gabriela Minařík.