Marihuana
P
Dobrý den,
Můj bratr (16) hulí denně trávu. Nevime, co s nim máme delat, nadávat, poučovat, zmlatit ani vyčítat nepomáhá. Utrácí za to všechny peníze, bere peníze i rodičům a ostatním příbuzným. I přes jasne důkazy vše popírá, prý nic nekupuje, zhulenej není, peníze nikomu nebere. Co pomuze?

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás, P.,
díky za dotaz. Bohužel vám ale takhle na dálku nedokážu příliš poradit. Předpokládám, že hulení je jen symptom něčeho, co se s bratrem děje. A nejspíš to mělo celé nějaký vývoj. Zároveň podobný scénář zapadá do jeho věku a změny školy, hledání sebe samotného, party, místa, kam chci patřit. Spousta lidí si projde obdobím, kdy s marihuanou nějakým způsobem koketuje. Ale je jasné, že pokud bratr hulí denně, bere doma rodičům peníze a lže, je nejvyšší čas zasáhnout. Nejspíš se to však neobejde bez spolupráce celé rodiny. Kontaktovali jste už nějakou poradnu, poradce, psychologa?
Pokud by vám byla dobře dostupná Praha, odkázala bych vás na naši Poradnu pro rodče. Můžete tam zajít jen vy s rodiči, nebo i s bratrem. Zkuste zavolat a domluvit se. Služby jsou diskrétní a zdarma.
Poradna pro rodiče SANANIM
Pondělí 9 - 19
Úterý - čtvrtek 9 - 17
Pátek 9 - 15
Žitná 1574/51
110 00 Praha 1
pevná linka: +420 284 824 234
mobil: +420 739 268 527
e-mail: rodice@sananim.cz
Pokud je vám Praha nedostupná, napište, která větší města jsou ve vašem dosahu.
Nejste jediní, kdo řeší podobné problémy. Často je situace doma natolik vypjatá, že se těžko komunikuje. Kdybyste však měla příležitost, jako sestra máte možná k bratrovi blíž, zkuste s ním promluvit. Zde přikládám pár zásad (najdete je níže v textu), které mohou při vedení rozhovoru pomoct. Jak sama víte, výhružky, násilí, ultimáta, nefungují. Ale může pomoci mluvit o tom, jak situaci vidíte (buďte konkrétní a držte se čistě popisu) a čeho si všímáte, a zároveň o tom, jak se sama cítíte.
S pozdravem,
Gabriela Minařík.