Marihuana
miska
Dobrý den, chci se zeptat jak pomoc člověku (konkrétně mému přítelovi). Poslední 3 měsíce jsem si všímala pár změn co se týče chování a celkově probíhali časté hádky (většinou právě kvůli trávě nebo úplným maličkostem). Ohledně trávy mi lhal. Nikdy se k tomu nestavil ba naopak to moc nepodporoval. Díky vlivů okolí ale začal mnohem víc. Že mám strach ale on nechápe a změn chování si všimla i jeho máma. Teď si nedá říct a nechce tak ani pomoc protože si myslí, že on je v pořádku a že vše má pod kontrolou. Chci mu pomoc ale on ani nereaguje na zprávy

Odpověděl: Petr Přibyl
Dobrý den,
Vaši obavu o přítele chápu. Myslím, že vzhledem k tomu, že u něj došlo k výraznější změně chování, které si všimla i jeho máma, je Vaše obava celkem opodstatnělá. Častější hádky kvůli drobnostem by napovídaly zvýšené iritabilitě (t.j. stavu, kdy je vlivem užívání marihuany mnohem snadnější dotyčného podráždit, vyprovokovat k hádce). Užívání marihuany u některých jedinců poměrně často snižuje schopnost odolávat stresu, pokud je marihuana užívána pravidelně a dlouhodobě. Pokud je partner podrážděný nebo má špatnou náladu ve chvíli, kdy se mu snažíte "sáhnout na jeho trávu", je to také znakem minimálně začínající psychické závislosti (nebo přinejmenším návyku):
Typické je, že kouření marihuany lidi krátkodobě uklidňuje (ve chvíli, kdy jsou "omámení"), ale z dlouhodobého hlediska ho provázejí spíše negativní změny nálady, ZTRÁTA ZÁJMU o své koníčky a okolí (letargie), oslabení vůle nebo problém s dokončováním úkolů (prokrastinace). Typická je právě i TOUHA v užívání drogy POKRAČOVAT NAVZDORY NEGATIVNÍM REAKCÍM OKOLÍ, o ZTRÁTĚ KONTROLY nad užíváním a PUZENÍ K UŽITÍ DROGY (chutě na marihuanu) ani nemluvě.
Věci, které jsem zvýraznil svědčí pro diagnózu závislosti. Váš partner je taky ve velmi složitém období (věku), kdy se stále ještě formuje jeho osobnost. Pokud si myslíte, že má Váš partner skutečně s hulením problém a přijde Vám nemožné mu nějak sama pomoci (natož ho dostat někam do poradny či jinam k odborníkovi), doporučil bych Vám ve Vaší situaci poradit mu, AŤ SE OTESTUJE SÁM.
Existuje svépomocná aplikace na internetu, která pomáhá lidem skončit s užíváním marihuany (nebo užívání alespoň omezit na úroveň "mít to pod kontrolou"). Je možné ji najít na www.koncimshulenim.cz - tam uživatel vyplní poměrně krátký dotazník, a pokud byl upřímný, dostane poměrně přesnou odpověď na to, jak na tom aktuálně s hulením je. Zkuste to partnerovi doporučit, ať se otestuje. A pokud bude mít zájem, může se zapojit do programu, který ho v několika týdnech provede všemi fázemi léčby online.
Až budete partnera zkoušet odkazovat na svépomocnou aplikaci nebo jinou formu pomoci, zkuste zároveň vyjádřit maximální zájem o něj a podporu v jeho problému. Někdy je empatie a naslouchání problémům druhých ta nejefektivnější forma pomoci. A každý má důvod pro svou závislost. Je dobré si uvědomit, že droga dotyčnému dává vždy něco, co mu chybí a co nutně potřebuje pro spokojený život. Řešením je pak najít a nahradit to, co chybí. Ale to je již proces na delší dobu. Zkuste to takto a kdybyste byla stále zoufalá, napiště, a vymyslíme něco jiného.
Mějte se pěkně a přeji, ať se to s přítelem co nejdříve vyřeší. S Pozdravem,
Petr Přibyl