Jak zbavit manžela závislosti na pervitinu
DaškaŠaška
Dobrý den,
manžel je závislý na pervitinu. Slíbil mi, že už to brát nebude, ale lhal mi, bral to i přes slib, tajil to a jeho poslední škobrtnutí bylo přímo děsivé, až jsem chtěla volat záchranku. Pervitin bral od pátku 6.3. každý večer v malých dávkách (opravdu jsem si nevšimla, že to bere). Všimla jsem si, až začal blouznit. Tři dny měl stihomamy, blouznil, slyšel hudbu a hlasy, hledal lidi po našem bytě, myslel si, že ho nahrávám atd. Dneska ráno se už jednou probudil a už vypadá normálně. Ty hlasy ho donutily i říct mi, že mě podváděl několikrát i s mýma kamarádkama. V momentě, kdy mi to jako vyjetá troska říkal, jsem mu říkala, že mu odpouštím a že ho miluju (nechtěla jsem zhoršit jeho stav a stihomamy). Chci aby mi řekl, jak mě podváděl, až bude zcela při smyslech.
Manžel bral pervitin i v minulosti, se svou partou kamarádů na akcích (já s ním zkusila MDMA). Bylo to super, ale nemám ráda ten pocit, kdy se nemohu kontrolovat, takže jsem toho brzy nechala. Když jsme spolu jen chodili, tak mi to až tolik nevadilo, byla jsem zamilovaná.
Jsme v těžké životní situaci. Narodilo se nám předčasně dítě, předcházela tomu moje nečekaná hospitalizace v nemocnici, kde jsem byla týden, než jsem začala rodit. Miminko se má dobře, je hospitalizované a já za ním dojíždím. Místo toho, aby mi byl manžel oporou, tak utekl ke drogám. Zřejmě bral drogy i v tom týdnu, co byl doma sám. To ho neomlouvá.
Řeším teď dvě věci:
1) Jak manžela přinutit, aby se léčil a už nikdy drogy nebral.
ad 1) Naše dítě si zaslouží otce, který není feťák, Chci manžela a otce, který je oporou pro mě a pro mé dítě.
2) Jak překonat zlobu, že mě podváděl a lhal mi 10 let.
Ad 2) Ani bych se nedivila, že na jeho nevěrnost měl vliv pervitin. To ho každopádně neomlouvá. Udělalo to velké šrámy na důvěře, to je ale spíše do manželské poradny.
Prosím o radu, jak máme postupovat, kam má manžel začít chodit aby se léčil. Chci mu pomoct, nechci mu dávat ultimáta, ale jedno prostě mám - pokud toho nenechá, opustím ho. Ne kvůli nevěře, ale kvůli našemu dítěti, které si zaslouží normálního otce. Ta nevěra a lhaní může mít dopad na náš celkový vztah, to chci taky nějak řešit, ale není to tak naléhavé, jako řešení té závislosti na pervitinu. Pokud máte i tipy, kam jít, abychom řešili i naše manželské potíže, budu ráda.
Děkuji.
S pozdravem

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás, Daško,
děkuji vám za důvěru, se kterou se na nás obracíte.
Jak sama asi tušíte, i několikrát v dotazu nazančujete, bylo by nejspíš dobré se zajít o všem poradit. Přeci jenom měla současná situace nějaký vývoj a tak asi bude i nějakou dobu trvat, než se věci změní. A po tom, co se stalo, je zcela na místě být opatrná, nevěřit každému slibu, ale naopak chtít vidět nějaké činy trvalé v čase. Je zcela na místě mít hranice, za které nechcete jít. Jestli máte jasno, že nebudete s někým, kdo užívá drogy, pak na tom trvejte a dejte si alespoň sama pro sebe termín, do kdy k tomu má dojít. Boj se závislostí bývá během na dlouhou trať a někdy se potíže opakovaně vrací. Takže myslete na sebe, na svou dceru - potřebujete teď klid, podporu, pomoc, bezpečné zázemí.
V tuto chvíli bych vám doporučila obrátit se na naši Poradnu pro rodiče a blízké uživatelů drog, kde byste si s mohla v klidu o všem promluvit - ulevit si od emocí, vzpamatovat se z šoku, získala byste informace o možnostech léčby i rady a tipy jak s partnerem komunikovat, měla byste prostor mluvit o všem, co vás tíží a hledat cestu, jak dál. Je mi upřímně líto, že v situaci, kdy byste měla zažívat radost a štěstí a starat se o svou dcerku, musíte tomuto čelit. Zasloužíte si veškerou možnou podporu a pomoc. Nebojte si o ni říct. Co vy na to? Dávalo by vám něco takového smysl? Služby poradny jsou poskytovány diskrétně a zdarma, stačí zavolat a objednat se.
Pokud by byl partner v situaci, že si problém uvědomuje a chce sám něco změnit, pak se může obrátit na kterékoli pražské kontaktní centrum, nebo adiktologickou ambulanci, kontakty najde zde (zadejte buď ambulantní program nebo kontaktní centrum).
Kontakty na naše odpovídající zařízení:
Poradna pro rodiče SANANIM
Pondělí 9 - 19
Úterý - čtvrtek 9 - 17
Pátek 9 - 15
Žitná 1574/51
110 00 Praha 1
mapa
pevná linka: +420 284 824 234
mobil: +420 739 268 527
e-mail: rodice@sananim.cz
Adiktologická ambulance SANANIM
Pondělí 12 - 20
Úterý 9 - 13
Středa 9 - 17
mobil: 724 521 913
Objednání na konzultace je možné i mimo uvedené otvírací hodiny ambulance.
Žitná 1574/51, Praha 1
tel.: 724 521 913
e-mail: klinika@sananim.cz
mapa
Poradna i ambulance sídlí v jedné budově.
Kontaktní centrum SANANIM
Káčko má otevřeno 365 dní v roce - nemoc závislost nemá víkendy ani dovolenou.
Pondělí 13 - 20
Úterý  9 - 20
Středa 13 - 20
Čtvrtek 9 - 20
Pátek 9 - 20
Víkendy a svátky 13 - 20
Adresa:
Na Skalce 819/15
150 00 Praha 5
mapa
poradenská linka: 602 666 415
(po - pá 13 - 17)
mobil: 605 240 501
e-mail: kacko@sananim.cz
facebookwww.facebook.com/kacko/
Doufám, že vám moje tipy, kam se obrátit, budou k užitku a budu velmi ráda, když napíšete, jak se situace vyvíjí. Držím palce.
S pozdravem a přáním hodně sil,
Gabriela Minařík.