Kontrolované užívání drog - jak pomoci
Hapet
Zdravím Vás a na úvod velká čest práci, kterou děláte.
Mám přítele který již několik let bere kontrolovane drogy. Kontrolovane právě proto, že má např. stálou práci, svým způsobem funguje normálně,nebere každý den. Jsme spolu necelý rok, nebydlíme spolu, když jsme spolu je v pohodě, není pod vlivem. Nicméně po nějakém čase jsem z jeho vyprávění zjistila, že má kladný vztah k drogám - pervitinu a také mi přiznal, že je v podmínce za dealing. Před vánoci jsem mu udělala test z moci, samozřejmě pozitivni. Také kupoval za mé "skoro" přítomnosti cca 8g,coz mi nepřijde málo. Snažil se mne uchlacholit, že je to pro známé, že to má jen na kšeft. Jelikož mam nějaké zkušenosti (nejsem uživatelka) vím, že v tom jede stále, ikdyz tvrdí že ne. Nedávno jsem mu opět koupila test s tím, že si ho klidně udělám sním, aby se necítil nějak špatně, ten už ale odmítl s tím, že mi alespoň slíbil, že je a bude čistej. S rodinými příslušníky to řeším v podobě nastavení pravidel v domácnosti...pokouším se ho pochopit, jakoby žil dva životy. Na jedné straně celkem spolehlivý, šikovný, hodný člověk se srdcem na dlani, na druhé straně jede bomby a je vlastně free... Navíc vidím nepřehlédnutelné symptomy: - nezdravé spaní, zvláštní cukani ve spánku, stálé smrkani jen "vody",ucpavani nosu, škrábání, zkažené zuby, neustále ranky na rukou,občasné výkyvy nálad.
Chci mu pomoci, je to fajn člověk, jen bych ráda znala názor odborníka, popř. radu... Zatím je to ve fázi "nemám problém, nic neberu, ty máš problém..."

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás, Hapet,
jak sama píšete, je to ve fázi "nemám problém, nic neberu, ty máš problém ..." a v takové situaci není příliš pravděpodobné, že by se něco změnilo. Sice mluvíte o tom, že se přítele snažíte pochopit, ale také nastavit pravidla, nebo ho dokonce testovat. Nicméně vypadá to, že přítel ne jen že užívá dál, ale navíc nejspíš i přes podmínku pokračuje v distribuci drog. Reálně mu tedy hrozí proměna podmínky v nepodmíněný trest odnětí svobody, je to tak? Vy sama jste se směrem k užívání a distribuci vymezila. Ale nic z toho ho nedonutilo s užíváním a dealováním přestat. I z toho soudím, že vaše možnosti, jak situaci ovlivnit, jsou malé.
Nicméně sama píšete, že jste to vlastně hlavně vy, kdo vidí problém a má problém s tím, že partner užívá. V tomto směru se tedy zkuste postarat o sebe samotnou tak, aby vám partnerovo užívání co nejméně ublížovalo a neohrožovalo vás (a to ne jen citově, ale třeba i po právní stránce v souvislosti s distribucí). Bylo by dobré nastavit si sama pro sebe a pak i směrem k partnerovi hranice a pravidla, za jakých jste ochotná se s ním vídat a mít dál partnerský vztah. Jste rozhodnutá být s partnerem, který je na jednu stranu fajn, ale na stranu druhou porušuje zákon a užívá drogy? Jste ochotná tolerovat další nákup drog, další positivní testy? Kolikrát jste ochotná být "skoro" přítomná nákupu drog? Může vám pomoci dát si i nějakou časovou hranici, jak dlouho jste ochotná čekat, než se něco změní. Ale znám spoustu lidí, kteří by se okamžitě rozešli, jakmile by se o užívání nebo distribuci dověděli. A i takový krok může být pro partnera jasnou zprávou o tom, že nic takového ve svém životě nechcete a nebudete tolerovat. Právě to, že s ním zůstáváte, ačkoli víte, co dělá, v něm může svým způsobem budit dojem, že až tak strašné to pro vás není. Kam tím mířím? Chci tím ze všeho nejvíc zdůraznit, že rozhodnutí je na vás. Budete-li čekat, až se druhý změní, nemusela byste se dočkat.
Chcete-li do vztahu investovat i přes současné potíže, pak pokud jde o kontakt s partnerem, můžete mluvit o tom, jak se cítíte a čeho si u něj všímáte - podobně, jako jste situaci popsala sem do dotazu. Nemá cenu se pouštět do výhružek a ultimát, která nehodláte dodržet. Je lepší se velkým emocím. Lepší je prostý popis situace a vlastního prožívání. Stejně tak je dobré mít hranice, za které nepůjdete, a pak se jich držet.
Zde posílám odkaz na pár bodů, kterých se můžete při rozhovoru držet - sice se zaměřuje hlavně na děti a rodiče, ale zásady jsou platné pro konstruktivní rozhovor obecně. V neposlední řadě se můžete obrátit na Poradnu pro rodiče a blízké uživatelů drog, kde byste měla možnost si o všem promluvit podrobněji, ulevila byste si od emocí, zorientovala se v možnostech léčby, věděla, jak s partnerem komunikovat tak, aby si pokud možno problém uvědomil (bude-li tomu otevřený), a mohla plánovat další kroky. Co vy na to? Dávala by vám návštěva poradny smysl? Pokud ano, napište, která větší města jsou vám dobře dostupná, poslala bych vám kontakty. Jste-li z Prahy, můžete se obrátit rovnou na naši Poradnu pro rodiče v Žitné ulici č.p.51, kontakt příkládám níže. Služby poradny jsou poskytovány diskrétně a zdarma.
Poradna pro rodiče (PPR)
PREVNEXT
Pomáhá rodinným příslušníkům a blízkým uživatelů drog zvládnout náročnou situaci.
Rodiče běžně pomoc hledají velmi pozdě - v průměru dva roky poté, co problém vznikl. Platí však, že čím dřív přijdou, tím jsou výsledky lepší.
Za úspěch považujeme, pokud se podaří klienta stabilizovat, pomoci mu situaci pochopit a adekvátně na ni reagovat. Někteří klienti jsou díky odborné pomoci a podpoře schopni změnit své postoje a přístupy k závislému tak, aby byli spokojenější, což v optimálním případě může přinést změnu i u samotného závislého.
KDE a KDY NÁS ZASTIHNETE
Pondělí 9 - 19
Úterý - čtvrtek 9 - 17
Pátek 9 - 15
Žitná 1574/51
110 00 Praha 1
mapa
pevná linka: +420 284 824 234
mobil: +420 739 268 527
e-mail: rodice@sananim.cz
Budu ráda, když se ozvete, jestli vám byla nějaká část odpovědi užitečná, případně napíšete, jak se situace vyvíjí dál.
S pozdravem,
Gabriela Minařík.