Alnagon - abstinenční příznaky
Elisa
Dobrý den, moje matka (75 let) užívala Alnagon asi 20 let zhruba 100 tbl měsíčně. Po ukončení prodeje v ČR jí ho míchají v lékárně na předpis. Je to 14 dní, co byla hospitalizovaná pro krvácení ze žaludečního vředu - bylo to vážné, takže ani léky nechtěla, po tu dobu je čistá, ale teď silně baží. Vzhledem k celkovému stavu, je to už neunosné, celý den mluví jen o Alnagonu a Fenobarbitalu. Ráda bych jí pomohla, ale ona přestat nechce. Ma silný třes, nechutenství, nespí ( 14 dní) - chci se zeptat,jak dlouho abstinenční příznaky trvají ? Děkuji za odpověď.

Odpověděl: Tereza Ehrenbergerová
Dobrý den,
u barbiturátů to může být opravdu na týdny - nejprve nastoupí fyzické odvykací příznaky (to, co popisujete - třes, nechutenství, nespavost, dále třeba bušení srdce, pocení, zvýšená teplota). Tyto příznaky postupně odeznívají a nastupují spíše potíže psychického rázu - depresivní a úzkostné, mohou být i myšlenky na sepoškození až sebevraždu. Někdy se potom mohou abstinenční příznaky ve vlnách vracet, je snížená schopnost zvládat stres, trvá nespavost.
Závislost na barbiturátech, v tomhle případě ještě v kobinaci s opiáty, je hodně náročná na zvládání a určitě bych vám doporučila, abyste na to nezůstala sama. Pokuste se vaši matku přesvědčit, aby v tomhle stavu přijala pomoc zvenčí. Zkusila bych kontaktovat psychiatra specializovaného na léčbu závislostí, který by mohl předepsat nějakou medikaci na snížení intenzity odvykacích stavů. Pokud by to bylo doma nezvladatelné, je tu i varianta hospitalizace, kde by např. mohli provést pomalejší vysnižování barbiturátů a zároveň nasadit léky, které by pomohly stav udržet. Je samozřejmě možné, že vaše matka podobné služby odmítne. Pokud by nastala situace, že byste měla již obavy o její zdravotní stav či dokonce život, je na místě hospitalizace v psychiatrickém zařízení. Látky obsažené v Alnagonu pravděpodobně významně přispěly k tomu, že se u vaší matky rozvinula vředová choroba, další užívání je i z tohohle hlediska nebezpečné.
Vám bych ráda nabídla, abyste zkusila kontaktovat nějakou službu pro příbuzné lidí se závislostí. Máte vaši matku ráda, nechcete vidět, jak trpí, nechcete se nechat dál vydírat, ale asi ani nechcete vidět, jako se léky ničí. Opravdu vám může hodně pomoci, když se s tím někomu svěříte - jednak vám může pomoci, abyste se s tím sama nějak vyrovnala, jednak spolu můžete hledat způsoby, jak vaší matce pomoci.
Naše organizace v Praze disponuje Poradnou pro rodiče http://www.sananim.cz/o-nas-1/poradna-pro-rodice-ppr.html. Kontakty v jiných městech můžete najít tu: https://www.drogy-info.cz/mapa-pomoci/, nebo vám je rádi pomůžeme vyhledat, když nám pošlete informace o městech, která máte dostupná. V současných karanténních opatřeních je možné, že bude mít hodně zařízení omezený provoz. Psychiatrické nemocnice ale dál fungují, stejně jako budou pravděpodobně fungovat např. telefonní linky poraden.
Zdůrazním to ještě jednou - nezůstávejte na to sama. Držte se, kdyby něco, ozvěte se.
Zdravím vás!
T.E.