stitna zlaza
kolumbus246
Dobry den,ma znama ma stitnou zlazu,lecila se tim pravidelne ,pak zacla uzivat pervitin ,docela casto a uz na to zacla kaslat.Prestala uzivat prasky ,nechodi na kontroly atd. Muze se ten jeji stav stitne.zlazy nejak zhorsit ,tim ze uziva ten pervitin ?Dekuji

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den,
porucha funkce štítné žlázy může být buť hypotyreoza (snížená funkce) nebo hypertyreoza (zvýšená funkce) štítné žlázy. Každá z nemocí má zcela jiné příznaky. Hypertyreoza je stav, kdy štítná žláza produkuje více hormonů, než je potřeba. Bývá to provázené projevy jako jsou: bušení srdce, nervozita, nespavost, zvýšený krevní tlak. Příčiny mohou být různé. Hypotyreoza je naopak stav, kdy štítná žláza produkuje hormonů méně. To se projevuje narušením všech metabolických dějů, na kterých se hormony štítné žlázy v organismu podílí. Onemocnění provází větší spavost, malátnost, apatie, zimomřivost, bradykardie, zpomalené psychomotorické funkce, bolesti kloubů, poruchy funkce kůže a kožních derivátů (suchá kůže, vypadávání vlasů), zvýšení tělesné hmotnosti (až obezita), zácpa, u žen pak poruchy menstruačního cyklu. V zásadě jde o autoimunitní onemocnění, kdy se tělo samo o sebe nedokáže dobře postarat a je potřeba mu pomoci hladiny hormonů regulovat.
Užívá-li kamarádka pervitin, zatěžuje tím už tak velmi zatíženou a nedobře fungující imunitu i fungování mnoha systému v těle. Pervitin ovlivňuje velmi podobné systémy - zatěžuje kardiovaskulární systém, je neurotoxický a hepatotoxický (tedy nebezpečný pro nervový systém a játra), nabuzuje tělo na útěk či útok, dává pocit energie, zvyšuje sebevědomí, ale člověk se na něm pak také chová neuváženě a nerozumně (neodhadne následky, své fyzické možnosti, netrápí se budoucností), v dopadech svých účinků vede často k hubnutí až ztrátě menstruace. Po vyprchání účinku následuje propad - tedy spavost, potřeba doplnit zásoby, špatné nálady, deprese. To vše jsou oblasti, které ovlivňuje i štítná žláza.
Jestli kamarádka neužívá léky, tak jak má, jistě to samo o sobě bude mít vliv na její stav. Stejně tak ale ani užívání pervitinu její zdravotní stav nezlepší, naopak - podle popsaných příznaků vám musí být jasné, že velmi riskuje!!!
Snad tedy v krátkosti alespoň takto. Budu ráda, když napíšete, jestli má kamarádka dostatek informací, případně jak na informace reagovala. Nebojte se jí říct, že o ni máte strach a obáváte se o její zdraví. Ale stejně tak jí můžete vyslechnout. Dost možná je z diagnozy vystrašená a má pocit, že jí pervitin svými účinky zdánlivě pomáhá. O to větší riziko pro ni pervitin představuje pokud jde o rychlost rozvoje závislosti. Pokud byste nechtěla se svými obavami o kamarádku zůstávat sama, můžete se obrátit na nejbližší kontaktní centrum, adiktologickou ambulanci nebo poradnu pro rodiče. Víte, kde hledat? Pokud byste o takový kontakt stála (diskrétní a zdarma), napište, která větší města jsou vám dobře dostupná, poslala bych vám kontakty. Jste-li z Prahy, můžete rovnou kontaktovat naši Poradnu pro rodiče v Žitné ulici č.p.51, kontakt přikládám.
Poradna pro rodiče (PPR)
PREVNEXT
Pomáhá rodinným příslušníkům a blízkým uživatelů drog zvládnout náročnou situaci.
Rodiče běžně pomoc hledají velmi pozdě - v průměru dva roky poté, co problém vznikl. Platí však, že čím dřív přijdou, tím jsou výsledky lepší.
Za úspěch považujeme, pokud se podaří klienta stabilizovat, pomoci mu situaci pochopit a adekvátně na ni reagovat. Někteří klienti jsou díky odborné pomoci a podpoře schopni změnit své postoje a přístupy k závislému tak, aby byli spokojenější, což v optimálním případě může přinést změnu i u samotného závislého.
KDE NÁS NAJDETE
Pondělí 9 - 19
Úterý - čtvrtek 9 - 17
Pátek 9 - 15
Žitná 1574/51
110 00 Praha 1
mapa
pevná linka: +420 284 824 234
mobil: +420 739 268 527
e-mail: rodice@sananim.cz
S pozdravem,
Gabriela Minařík.