Užívání perniku
A
Dobrý den chtěla jsem se zeptat jestli poznám na přítelovo chování že užil drogu
Vím že si pervitin dal ale nevím zda vznikne závislost hned.
V minulosti s tím měl problémy a tvrdil že je čistý a nekouří ho
Jenže teď když jsem zjistila že si dal Prý jen trošku tak se bojím že by mohl být závislí dřív než někdo kdo si to dal poprvé

Odpověděl: Amrit Sen
Zdravím Vás,
díky za důvěru. Chápu Vaše obavy a trápení, jsou na místě. Píšete, že přítel v minulosti 2 roky užíval pervitin, je tedy víc, než pravděpodobné, že závislý je, bez ohledu na to, že měl pauzu a upřesnění ve skryté poznámce tomu odpovídá...
Závislost nekončí tím, že člověk přestane drogy užívat. Mnohým a naštěstí jich stále přibývá, se díky terapii, léčbě, či 12ti krokovému programu svépomocných společenství uzdravujících se a uzdravených závislých, daří nasadit své závislosti ohlávku a žít spokojený, šťastný život. Ten však není zadarmo. Vyžaduje přiznání si problému, otevřenost a upřímnost k lidem, blízkým především a usilovnou, vytrvalou práci na sobě, osobností proměnu a růst, vždy jde o běh na delší trať.
Znamená to, že pokud přítel aktivně nezačne svoji závislost řešit a nespojí se z odborníky, aby zahájil léčbu, můžete se Vy i zbytek světa svléci z kůže a rozkrájet na kousíčky a nezmění se nic, respektive situace se bude jen zhoršovat s tím, že pokud se rozhodnete ve vztahu za těchto okolností setrvávat, budete trpět více, než Váš přítel.
Tím, kdo v tuto chvíli potřebuje podporu a pomoc především, jste Vy. Troufám si odhadnout, že se v závislostní problematice příliš neorientujete, nemělo by to tak zůstat. Proto Vám doporučuji, abyste zavolala do nejbližšího zařízení, které poskytuje podporu, konzultace a další bezplatné služby partnerům uživatelů návykových látek, například adiktologické ambulance, AT poradny, nebo kontaktního centra a domluvila si termín schůzky.
Při osobním pohovoru, po bližším seznámení se situací, Vám zkušení odborníci doporučí konkrétní kroky, jak postupovat, jak s přítelem komunikovat a jak se lze pokusit podpořit jeho motivaci ke kontaktu s odborníky a léčbě závislosti a také, jak v náročné situaci "ošetřit" sebe, aby Vás úplně semlela. Můžete si v případě zájmu domluvit průběžnější setkání, abyste byla pevnější v kramlecích a věděla, jak reagovat v situacích, které přinese nejbližší čas. Pokud nehodláte nabídky využít, Vám doporučuji vzít co nejrychleji nohy na ramena a ze vztahu odejít dříve, než se stanete spoluzávislou, aniž byste sama drogy užívala.
Kdo nedokáže pomoci sobě, těžko pomůže někomu dalšímu, ve vztahu k partnerovi, který užívá drogy, to platí dvojnásob.
Když napíšete ve kterém, nebo poblíž kterého většího města bydlíte, rádi Vám kontakty na bezplatné odborné služby v okolí a dosahu obratem pošleme.¨
Jak je můžete podle oblasti a typu zařízení vyhledat sama, se dozvíte na stránkách naší poradny, v rubrice Kontakty: http://www.drogovaporadna.cz/kontakty.html.
Užitečné odkazy:
http://www.drogovaporadna.cz/pro-rodice-a-blizke.html
http://www.drogovaporadna.cz/o-drogach-obecne.html
http://www.drogovaporadna.cz/pomoc-a-lecba.html
http://www.drogovaporadna.cz/pomoc-a-lecba/lecebne-programy.html
http://www.drogovaporadna.cz/stimulacni-drogy/pervitin.html
http://www.zavislosti.com/index.php
http://www.zavislosti.com/spoluzavislost.php
http://www.janjilek.cz/knihy/ze-zavislosti-do-nezavislosti-spoluzavisli-a-nestastni
https://psychologie.cz/poradna/pritel-z-rodiny-alkoholiku-spoluzavislost-je-stejne-velky-problem/
http://www.anima-terapie.cz/nase-programy/17-zavisli-na-zavislych
Stačí takto? Kdybyste se potřebovala ještě na cokoli doptat, napište.
Budeme rádi, když se ozvete a dáte vědět, jak Vám je, jak se situace vyvíjí a jestli Vám odpověď byla užitečná.
Přeji Vám i příteli vše dobré,
Amrit Sen.