prosim o radu
sisa
Poraďte ako s zachovať. Dcera bola vyliečena pred tromi rokmi zo zavislosti. Mala priatela, s ktorým sa pred dvomi mesiacmi rozišla, bol surový. Začala znova. Teraz sa zoznamila opat s chlapcem a opat na smolu s vyliečeným narkomanom. bol 3 roky v komunite v Chorvatsku a Italii. Ona tvrdí, že jí z toho dostane , ale jediný problém je môj manžel, nechce aby se s ním stretávala. že už ani jemu ani jej neverí.On manžel nechápe, že z toho neide vyísť za dva dny. Okrem toho jí neustále prenásleduje bývalý priateľ. Je psychicky na dne. Máme sa s ním stretnút a porozprávať. Teraz odchádza so sestrou na 14 dní do Itálie k příbuzným, nie je to riziko / želal si to manžel/ Poraďte som bezmocná. Jej mama. Veľmi pekne ďakujem za radu

Odpověděl: Tomáš Harant
Dobrý den, většina Vašich dotazů dorazila a snad Vám nějak odpovím, přestože mi mnoho kostiček z této velmi komplikované mozaiky chybí. Je mi celkem jasné, že chcete všechno poskládat tak, aby výsledkem toho byl šťastný život Vaší dcery /samozřejmě bez drog/. Problém je ale v tom, že v 26 letech si Vaše dcera řídí svůj život sama - všechny zásadní změny, jejich načasování... Což se samozřejmě nemusí shodovat s Vašimi představami. Ona je však tím, kdo drží otěže. Myslím, že žádné zákazy a příkazy moc nepomohou. Co však s tím a jak postupovat? Rozhodně se nebojte se svou dcerou otevřeně mluvit o tom, jak tuto situaci prožíváte - z čeho máte konkrétní obavy, v čem ji chápete, podporujete apod. Její životní situace není také nijak jednoduchá - rozpad dlouhodobého vztahu, drogový relaps... Hlavou se jí nejspíše honí pocity zklamání sebe sama, okolí, strach z reakcí ostatních včetně Vašich a naproti tomu přijetí a snaha pomoci od nového přítele..... Pokud Vás zajímá, jak nahlížím na situaci Vaší dcery tak přestože mi chybí hodně informací typu - co užívala v těchto dvou měsících, jak často apod., vidím to asi takto: Část lidí po úspěšné léčbě zrelabuje a zejména v těžké životní situaci - nic odsouzeníhodného a ojedinělého a nevidím v tom nutně návrat ke "starým časům". Důležité je, jak se k tomu nyní postaví - buď se jí to podaří zastavit anebo .... Stojí na tenkém ledě a může být i rizikem pro nového přítele. Může ho ohrozit v jeho abstinenci. Rozhodně bych jí doporučil ke zvážení vyhledání odborné péče. Všechna rozhodnutí jsou ale na ní. Vaše situace je rozhodně velmi těžká. Můžete si připadat bezmocná, zklamaná, že se věci nedějí jak byste ráda... přeji proto hodně sil a trpělivosti. Pokud budete chtít, znovu napište, případně Vám mohu poslat nějaké kontakty na odborníky z Vašeho okolí - pokud napíšete odkud jste. Držte se!