PERVITIN
Evelin
Mam priatelku,pozname sa uz 7 rokov a nedavno som sa dozvedela,ze je zavisla od pervitinu,zacalo sa to marihuanou potom LSD,lysohlavky a skoncilo to tak ze si picha pervitin.Uplne sa zmenila a velmi sa o nu bojim,viem ze je to nebezpecna hra-mozno aj so smrtou.Vobec neviem ako sa k nej mam spravat a ako ju naviest k tomu aby to nechala tak a pristupila na odvykaciu liecbu,ma len 21 a studuje,je velmi inteligentna a pekna vobec nechapem co ju k tomu vedie.Problem je asi v tom ze je introvert a casto trpela depresiami,aj napriek tomu ze ju jej rodicia a brat vzdy podrzali.Dakujem

Odpověděl: Frant. Jirový
Ve vašem dotazu zazněly dvě otázky. Začnu od té asi těžší (tj."jak se máte se svou přítelkyní bavit"). Myslím si, že ze všeho nejlepší by byl rozhovor, který vaši přítelkyni přesvědčí o tom, že nechcete jen moralizovat, že ji nechcete někam (někam, kde by to podle vašeho názoru bylo pro ni dobré) tlačit. Zpočátku by se mělo jednat o obyčejnou komunikaci o "normálních věcech", která by až posléze mohla vyústit v debatu o drogách, o jejím užívání atd. Myslím si, že základem tohoto tématu by měla být důvěra vaší přítelkyně v to, že ji chápete, že rozumíte její situaci. Pak se pomáhá nejlépe. S tématem pomoci se dostáváme k druhé otázce (tj."jak vaší přítelkyni navést k tomu, aby nastoupila na odvykací léčbu"). Sama jste v dotazu napsala, že vaše přítelkyně je inteligentní. Z praxe vám mohu říct, že i uživateli drog, který se nad životem ani nad ničím ostatním nijak valně nezamýšlí,jednou (byť jednou za čas) dojde, že jeho situace není nijak růžová a že by s ní mohl něco dělat. Je-li vaše přítelkyně inteligentní, také si na to určitě přijde, vždyť o rizicích užívání (při jejích zkušenostech) už určitě také musí něco vědět. V tomto okamžiku (neboť jen ona sama se musí rozhodnout svou situaci zmenit) bude vaše pomoc a blízkost nejvíce potřebná. V případě, že by přítelkyně měla zájem se svou situací něco dělat, není od věco se obrátit na odbornou pomoc. Hodně štěstí.