Lze se u přítelkyně obávat alkoholizmu? Je alkoholička?
Daniel
Dobrý den, přítelkyni je 36 let, než jsme se seznámili nic jsem o ni nevěděl, postupně se dovídám informace, které ve mně vzbuzují obavy, že by mohla být alkoholička. Má dvě dcery, ale ty jsou v péči otce. Byla odsouzená na veřejné ohrožení pod vlivem návykových látek. Později byla hospitalizována v psychiatrické nemocnici, poté, co v opilosti vyhrožovala skokem pod vlak. V průběhu hospitalizace, ji byli zakázány vycházky, neboť po návratu "nadýchala". Když jsem ji našel práci, vyhodili ji, protože kolegyni ukradla tašku s peněženkou, vyndala peníze, schovala si je do ponožky a ostatní zahodila. Omlouvala se tím, že byla předávkována antidepresivy, když jsem ji našel druhé zaměstnání z Vánočního večírku jsem ji nemohl dostat do auta, protože měla problém s chůzi. Má ráda pivo, a protože je malinká stačí ji poměrně málo, ale chlubila se že zvládne 8 kousků v pohodě (já nedám 3 po sobě). Mohlo by se jednat o alkoholizmus? Mám malého synka, proto se obávám co by mohlo být, navíc ho nesnáší, protože ji prý připomíná mojí bývalou ženu. Návštěvu odborníka mi prosím nedoporučujte, to neprojde. Prosím jen o info na základě výše zmíněného. Děkuji. Daniel Marton

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás, Danieli,
z informací, které uvádíte, se zdá naprosto zřejmé, že přítelkyně má velké potíže. A to buď s alkoholem, nebo nějakou jinou látkou. Pravděpodobně se s tím vším pojí i nějaké potíže psychické, vztahové, právní, a nejspíš i finanční.
Není zcela jasné, co je příčinou, ani jak se na celou věc dívá přítelkyně - uvědomuje si problém?, hledá pomoc?, chce něco změnit?, je ochotná pro to něco udělat? Píšete, že vám návštěva odborníka neprojde - předpokládám proto, že jste jí už nabízel doprovod k odborníkovi, ale odmítla, je to tak?
Rozhodně v tuhle chvíli přítelkyně zrovna nepůsobí dojmem vhodné partnerky pro muže, který má malého syna. Přesto vám na ní z nějakého důvodu záleží a rád byste jí pomohl. Možná se cítíte ztracený, zklamaný a nebo i vystrašený z toho, co vše se o přítelkyni postupně dovídáte. Nebo se pletu?
To, že přítelkyně odbornou pomoc odmítá, neznamená, že ji nemůžete vyhledat vy sám. V poradně byste mohl o situaci mluvit podrobněji, doptal byste se na vše, co by vás zajímalo, a zároveň byste měl někoho nestranného, kdo vám pomůže se lépe zorientovat v tom, co se děje, a ujasnit si, co dál, jak s přítelkyní komunikovat tak, abyste ji pomohl si své potíže uvědomit, a hlavně jak chránit sebe samotného. Lidé, kteří propadli závislosti, dokáží být velmi přitažliví. Ale nikomu nepomůže, pokud se budete v jejich kruhu závislosti točit i vy.
Pokud byste potřeboval pomoci s hledáním kontaktů na poradnu, napište, která větší města jsou vám dobře dostupná.
A hlavně: Dávejte v prvé řadě pozor na sebe a na syna!
S pozdravem,
Gabriela Minařík.