Kvartalni alkoholik
Iva
Dobrý den,moje máma(48 let),má nejspíš problém s alkoholem.Trvá už asi 5let,co jsem si toho začala všímat.Je to spíše kvartální alkoholik.Asi před 3lety jsme to zaznamenali poprvé.Bydlí sama a v podstatě asi 3-4týdny se nám neozvala,nebrala ani telefon..nakonec nám volali policajti,ze mamka lezi na JIP stím ze ji nasli na chodbe lezet s halucinacemi.Zavira se doma a tam pak vydrzi i tyden v kuse pit.Bylo to sni hodne spatne,byla potlucena od toho jak padala..nakonec se ztoho dostala,ale zatloukala a zatloukala.v podstate ona nepila,jen se ji udelalo spatne,tak nam to rekla,my s obavou jsme to nechali tak at se zase neuzavre:( pak byl asi rok klid,kdy teda nevim jestli pila.Ale posledni dobou se to stupnuje,porad strida prace,v zadne nevydrzi a jde na nemocenskou a pak pije..nikomu nebere mobil,neotvira proste "chlasta" do nemoty.Už nevim jak dal a nechci to nechat byt a cekat az se neco stane.Momentalne je to 5dnu,co se nam neozvala,takze pravdepodobne pije:( jak se na to zeptam,citi se urazena a nebavi se semnou.
Muzete mi pomoci jak to mam resit? Uz jsem bezradna,lecit se urcite nechce,protoze si to neprizna :(
Dekuji za odpoved
Nashledanou Ivana

Odpověděl: Amrit Sen
Ivano, zdravím Vás,
díky za důvěru. Chápu Vaše znepokojení a obavy o matku, jsou zcela na místě. Co je však důležité, abyste v tak náročné situaci "ošetřila" nejdříve a především sebe, protože kdo nedokáže pomoci sobě, těžko bude prospěšný někomu dalšímu, v případě závislé matky to platí dvojnásob.
Jak situaci popisujete, o alkoholovou závislost bez pochyb jde, jestli jde o "kvartální", nebo "jiné" pití, není až tak důležité, protože nezačne li matka svoje užívání a závislost řešit, bude jen otázkou času, nejspíš nijak dlouhého, než příběh skončí tragédií.
První podmínkou, aby se mohlo cokoli změnit, je přiznání si závislosti, ztráty kontroly nad pitím i životem, jako takovým. Dalším krokem je přiznání někomu dalšímu, především z kruhu blízkých, tak dalším lidem a vyhledání odborné pomoci. Následně, pokud matka najde motivaci k pozitivním změnám, zatouží po tom se uzdravit, podnikne kroky, podpořené poctivým úsilím a začne se léčit, má velkou šanci, bez ohledu na věk a závažnost poškození, že se uzdraví.
To už ale velmi předbíhám, tím, kdo v tuto chvíli potřebuje podporu a pomoc především, jste Vy. První krok máte za sebou, napsala jste nám.
Doporučuji Vám tedy zavolat do nejbližšího zařízení, které poskytuje poradenské služby a konzultace blízkým závislých na alkoholu a domluvit si termín schůzky, není nad osobní pohovor. Při něm, po bližším seznámení se situací, Vám zkušení odborníci doporučí konkrétní kroky, jak ji řešit. Co užitečného můžete udělat pro sebe, abyste byla pevnější v kramflecích, bez zbytečných chyb a tápání ve slepých uličkách.
Dozvíte se, jak s matkou komunikovat, aby to bylo užitečné pro všechny strany, jak se lze pokusit podpořit matčinu motivaci k pozitivním změnám, bez které se můžete Vy i zbytek světa rozkrájet na kousky, ale nezmění se nic.
Nesejde tolik na tom, jestli zavoláte pracovníkům adiktologického ambulantního programu, AT poradny, nebo obdobné bezplatné odborné služby.
Když napíšete, ve kterém, nebo poblíž kterého většího města bydlíte, rádi Vám kontakty na odborníky v dosahu obratem pošleme. Jak je můžete, podle oblasti a typu služby, zařízení, vyhledat sama, se dozvíte na stránkách naší poradny, v rubrice Kontakty: http://www.drogovaporadna.cz/kontakty.html
Budeme rádi, když se ozvete a dáte vědět, jak Vám je a jak se situace vyvíjí. Také, jestli Vám byla odpověď užitečná.
Nezbývá, než popřát Vám i mamince hodně štěstí,
kdykoli napište, jsme tu pro Vás.
Amrit Sen