Pervitin
Matka
Dobrý den,
ranní brzké vstávání nyní dělá synovi potíž . Zřejmě dnes přišel díky pozdním příchodům o zaměstnání , jen na ranní směnu. Říkám mu, aby si našel práci na 2 nebo 3 směny. Snad by to mohlo být lepší . Snad.
Užívá pervitin X krát v týdnu ( přiznal ) ,já jelikož s ním nebydlím , přesně ani nevím jak je to pak s potřebou spát málo, nebo spát naopak moc ? (Ponocuje i do půlnoci u PC )
Ono se asi na to ani nedá odpovědět že , je to individuální.
Práce je v okolí dost, jen mám ty obavy, že to nemusí být bohuźel 1. výpověď . Ano, je to na něm. Z mého pohledu velký kus nezodpovědnosti a nepochopím : neslyšel jsem ráno budík a probudil se odpoledne - stalo se.
O závislosti vím od prosince a za týden ho čeká 1.návštěva v adiktologické poradně.
Přestat brát drogy chce .
Tenhle dotaz je pervitin a spánek .
Děkuji za odpověď .

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás,
díky za zprávu i za poděkování za předešlé dva dotazy.
Jestli tomu dobře rozumím, přišel syn čerstvě o práci a hovoří o tom, že si hledá jiné zaměstnání, a že by rád s užíváním drog přestal. Vy se obáváte, že o práci přišel právě proto, že pokračuje v užívání drog. Z toho, jak situaci zdůvodnil, je to dokonce celkem pravděpodobné. Doufáte, že se vše změní s tím, jak začne syn docházet do poradny, ale nejspíš máte sama velké pochyby o tom, co se vlastně bude dít.
Pokud jde o užívání pervitinu, pak je velmi časté, že pokud lidé uživají častěji než jen víkendově, má to vliv na jejich pracovní výkon, resp. schopnosti dodržovat například pracovní režim. Účinek pervitinu trvá několik hodin a pokud si chce uživatel udržet zaměstnání, měl by kalkulovat s tím, že po vyprchání účinku bude cítit silnou potřebu dohnat spánkový deficit. Zkušení uživatelé, kteří si chtějí práci udržet, proto užívají buď pouze tehdy, kdy si mohou následující den odpočinek dovolit (např. pouze v pátek a sobotu s tím, že v neděli odpočívají a v pondělí jdou do práce), případně pak mají tendenci užívat denno-denně tak, aby byli schopni do práce následující den dojít, aniž by usnuli. Bohužel tím výrazně roste riziko například chyb, pracovních úrazů, kolísání výkonnosti v práci apod. Práce pod vlivem pervitinu může některé dny být hodně rychlá, pečlivá, jiné naopak naprosto k ničemu. Záleží případ od případu, ale i den ode dne. Takové nasazení není dlouhodobě únosné a časem dojde k nějakému selhání (třeba i fyzickému, zdravotnímu apod.).
Píšete, že syn se navenek tváří, že by rád přestal drogy užívat. Zároveň se mi ale zdá, že ho stále k užívání něco silně přitahuje - tuto domněnku ve mně podporuje například to, že obětoval práci, nechce změnit okruh známých, kteří se zdají být poměrně rizikoví apod. Nejspíš je tedy teď ve fázi uvažování o změně, nikoli rozhodnutí - na jednu stranu ví, že vy byste o změnu jako rodič stála, i proto s vámi alespoň částečně otevřeně mluví o tom, co se děje, možná se také bojí i nějakých sankcí z vaší strany, možná mu i skutečně vadí, že o práci přišel. Měla jste možnost s ním o takových věcech mluvit? Je doopravdy něco, co ho na užívání štve a omezuje ho? Na stranu druhou ho pořád k pervitinu něco táhne - možná je to ten pocit, že všechno zvládnu, bezstarostnost ... kdo ví? Určitě přijde na toto téma i během jeho pohovorů v poradně. Sama poradna však za něj rozhodnutí neudělá. Rozhodnout se bude muset v prvé řadě on sám!
Podle toho, co píšete, si umím představit, jaké zažíváte obavy. Možná doufáte, že syn přijde k rozumu, rozhodne se správě, s užíváním přestane. Nicméně zároveň máte obavy, že to tak nebude. Vidíte jeho chování, ztrátu práce, přítelkyni, rizikové přátele apod. Máte možnost s ním o svých obavách mluvit,  dát mu najevo, že ho máte ráda, záleží vám na něm, ale jeho užívání drog nebudete podporovat. Nicméně tím jsou vaše možnosti hodně vymezené, další kroky jsou na něm. Z praxe vím, že v podobných situacích pomáhá, když si člověku sám pro sebe vyjasní, co je ještě ochoten tolerovat a co již nikoli. Někdy v tomto ohledu pomůže když zajdete do poradny i vy sama, nebo alespoň společně se synem. Napadla vás už i tahle možnost? Vím, že jsem vám v minulých odpovědích posílala kontakt i na naši poradnu, využila jste ho?
S pozdravem a přáním hodně sil a trpělivosti, které jsou v podobných situacích vždy potřeba,
Gabriela Minařík.