návykové drogy
neberu001
Dobrý den, můj přítel nárazově užívá drogy. Většinou se jedná o večer na nějaké párty. Nechá se strhnout svými kamarády, aby nezůstával pozadu. Když jsem s ním, nedá si, protože ví, že mi to vadí. Jakmile ho ale nehlídám, s kamarády si jednou za čas dá. Jedná se o pervitin, kokain, extázi, "emko". Tak Vás prosím o radu jak ho přesvědčit, aby si drogu nevzal ani když je sám? Za braní drog se stydí, ale dle mého názoru má slabou vůli a svými kamarády se nechá strhnout.

Odpověděl: Amrit Sen
Zdravím Vás,
vážím si Vaší důvěry. Chápu Vaše obavy, náročnou situaci i starost o přítele, jsou na místě. Přesvědčovat někoho, tím spíš přítele, aby přestal užívat drogy, je sisyfofská práce.
Zapomeňte na to, že za jeho užívání drog nesou odpovědnost přátelé, kterými se nechá strhnout, to je velmi obyklé a zjednodušené klišé.
Fakt je, že pokud se člověk rozhodne a zkouší drogy přestat užívat, musí okruh uživatelů drog opustit a "díru" po drogách nejen bezpečněji zaplnit, ale změnit životní styl a to je vysoká meta.
Pokud motivace, touha přestat užívat drogy nevzejde od přítele a ten ji nepodpoří konkrétními vytrvalými kroky směrem k pozitivním změnám a nebude vyvíjet poctivé úsilí, můžete se Vy i zbytek světa svléci z kůže, rozkrájet na kousíčky a nezmění se nic.
Tím, kdo potřebuje v tomto čase pomoc především, jste Vy. Zavolejte do nejbližšího zařízení, které poskytuje bezplatné služby, konzultace a poradenství blízkým uživatelů návykových látek a domluvte si termín schůzky.
Není nad osobní pohovor. Při něm, po podrobnějším seznámení se situací, Vám zkušení odborníci doporučí konkrétní kroky, jak ji řešit, co užitečného můžete pro sebe i přítele udělat, zároveň jakých chyb byste se měla vyvarovat.
Často se stává, že se blízcí uživatelů drog trápí více, než sám uživatel. Je tedy důležité zvládnout "ošetřit" sebe sama, protože kdo nedokáže pomoci sobě, těžko může být platný někomu dalšímu. V souvislosti s užívání drog to platí dvojnásob...
Dozvíte se, jak s přítelem komunikovat a jak se lze pokusit podpořit jeho kýženou motivaci, bez které, jak jsem psal, se k lepšímu nic změnit nemůže.
Někdy, než chybně volená pomoc a podpora, která dotyčnému umožňuje setrvávání v užívání a přímo podporuje propad do závislosti, je nejlepší pomocí nepomáhat. Dotyčný má pak možnost být odpovědný za své činy, jednání a rozhodnutí a pocítit jejich důsledky. Bezbřehou podporou blízcí o tento dar uživatele drog nezřídka, byť s nejlepšími úmysly, připravují.
I o tom všem si můžete s pracovníky, nesejde na tom, jestli AT poradny, adiktologické ambulance, nebo kontaktního centra, nebo obdobné služby, popovídat.
Když napíšete ve kterém, nebo poblíž kterého většího města bydlíte, rádi Vám potřebné kontakty na bezplatné i anonymní bezplatné odborné služby obratem pošleme.
Jak je můžete, podle oblasti a typu zařízení vyhledat sama, se dozvíte na stránkách naší poradny, v rubrice Kontakty: http://www.drogovaporadna.cz/kontakty.html
Pokud jste z Prahy, nebo okolí, můžete se obrátit na naši specializovanou poradnu:
Poradna pro rodiče, partnery a osoby blízké (PPR) SANANIM
Žitná 1574/51
110 00 Praha 1
Telefon: +420 284 824 234
Mobil: +420 739 268 527
E-mail: rodice@sananim.cz
Web: http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr).html
Přeji Vám vše dobré, nezapomínejte na sebe,
v příběhu jste nejdůležitější postavou.
Držím palce, Amrit Sen.