Marihuana
Story
Předem bych chtěla poděkovat týmu pracovníků, kteří se zabývají touto v moderní době aktuální problematikou. Protože celá naše rodina je z problémů už vyřízená, poprosím o radu vás, odborníky. Jedná se o mého bratra. Je mu 19 let a nedávno se přiznal, že kouří marihuanu už od svých 14 let. Abych popsala jeho život, stačí pár slov. Jsme dvě děti rodičů, vážených lékařů. To není všeříkající, poněvadž i jejich náročné zaměstnání v podnikatelském směru na naší výchově zanechaly stopy. Před 3 lety se rodiče rozvedli, tj. především řešili problémy mezi sebou, děti byly v pozadí. A pokud byly vtaženi do problémů, moc nám to rovněž neprospělo. Já jsem z této situace vyvázla bez problému, po maturitě jsem se odstěhovala, našla si práci, koupila byt a začala se odpovědně starat o sebe sama. Bratr začal těžit z konfliktu mezi oběma rodiči, takže se stalo, že měl dostatečně vysoký přísun peněz, snad bych to nazvala - "kdo dal víc", ten si ho získal na svoji stranu, jak už to bývá. Po konfliktu s matkou, u které zůstal jako 17letý v péči, odešel z domova a odstěhoval se k otci s vidinou lepších podmínek. Otec je psychiatr a vykonává náročné zaměstnání, má rád svůj klid a pořádek, který bratr s pomocí svých kamarádů, nočního hospodského života a špatných návyků, značně omezoval. Proto se otec rozhodl o koupi samostatného bytu pro již 18-letého bratra ze svých vlastních úspor. Bratr přestal být pod jakoukoli kontrolou, kouření marihuany se stalo pravidelností, rovněž i nadměrné pití tvrdého alkoholu téměř denně. Tvrdí, že ho odpuzovala samota v jeho bytu, proto unikal do společnosti pochybných lidí a užíval "dobré nálady" po požití těchto omamných látek. Došlo k jeho vyloučení na gymnáziu, kdy mu zbýval do maturity jeden rok, nebyl schopen peníze z alimentu užít na své základní a hygienické potřeby, zaplatit poplatky spojené s bytem, peníze zmizely na jeho neřesti. S pláčem přišel sám za matkou zpět s prosbou o možnost vrácení se domů. Všichni víme, že lže ohledně pěněz, nikdo z nás nechce platit jeho dluhy, protože máme pocit, že s tím počítá a že zná naši psychiku a umí tudíž zapůsobit tak, aby dosáhl svého. I přesto mu chceme všichni pomoct a nevíme jak. Jak velká je jeho závislost na marihuaně, je-li vhodné ho nechat projít léčením, protože nikdo z nás si není jist, zda nebere i drogy tvrdší, poněvadž k výsledků krve vyplývá, že byly nalezeny i výpary amfitaminu. Předem Vám děkuji za jakoukoliv odpověď.

Odpověděl: Bára Orlíková
Tohle není jednoduchá situace, která by se dala nějak jednoduše vyřešit po internetu. Těžko říct, zda se jedná "jen" o alkohol a marihuanu nebo i o další drogy. Ale situace ukazuje, že to jsou problémy vážného charakteru, které obvykle souvisí se závislostí na alkoholu nebo tvrdých drogách, marihuany se toto obyčejně netýká. S placením dluhů a řešením sociální situace (za) bratra bych asi počkala a nejprve se obrátila na někoho z odborníků, kteří se zabývají drogovou problematikou. Vyjasnila by se situace ohledně dalšího postupu, který se týká bratrových potíží jak s drogami, tak s ostatními záležitostmi (dluhy, škola, bydlení...) a ze spolupráce s odborníky by asi také vyplynul nějaký závěr týkající se případné léčby. Není vhodné dělat rychlé a neuvážené kroky, pokud bratr bude dočasně u matky, je nutné stanovit nějaká jasná pravidla a podmínky soužití, které budou obě strany respektovat a stanovit sankce za jejich případné porušení, jinak to není možné. Bratr by neměl pouze čekat na opětovnou výpomoc od rodičů, ale aktivně udělat něco pro to, aby se situace zlepšila, to znamená kupříkladu, že pokud nechodí do školy, tak bude pracovat a podílet se na splácení dluhů, které nadělal a podobně. Jen na závěr, pokud bratr nebude ke kontaktu s nějakým zařízením, které se zaměřuje na drogovou problematiku, ochoten, tak ho k tomu těžko donutíte, nemůžete problémy řešit za něj, zvlášť když víte, že je schopen vaší pomoci zneužívat. Nevím odkud jste, takže vám nemůžu doporučit konkrétní zařízení nebo předat kontakt na někoho z kolegů. Napište, ze které oblasti jste. Zatím držím palce.