Marihuana vs. nezralá osobnost
zdeněk
Dobrý den, předem chci říci, že jsem velmi rád, že existuje takováto poradna. Nevím kam se se svým problémem-dotazem jinam obrátit, abych dostal zkušenou a odborně podloženou odpověď. Mám kamarádku (15,5 let), která užívá marihuanu, podle mého soudu poměrně často - cca 2x/týdně. Studuje střední průmyslovou školu, kde se užívají drogy od alkoholu,marihuany přes LSD až po pervitin. Pracovní morálka, docházka jsou u většiny studentů naprosto nedostatečné. Chodí za školu apod...Mám o svou kamarádku strach, běhá mi mráz po zádech, když tvrdí, že marihuana není droga a že není návyková. Mně se jeví jako "hulička", přijde mi, že mluví jen o hulení, že jí baví jen hulení... Vím, že žije v nefungující rodině (nezaměstnaný otec, přepracovaná, frustrovaná matka, která neumí adekvátně reagovat na problémy). Bojím se, že v dané společnosti na škole přejde na nebezpečnější drogy... Mohu jí vůbec nějak pomoci? pozn.:mně je 20 let,studuji VŠ.Zmíněná kamarádka je sestra mého dlouholetého kamaráda. Předem děkuji mnohokrát za radu! S pozdravem, Zdeněk

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, podle vašeho popisu to vypadá, že vaše kamarádka je se svou situací poměrně spokojená. V takovém případě je dost těžké jí z ní pomáhat. Nevím, jak moc blízký vztah spolu máte a jaký na ni máte vliv. Myslím, že v současné situaci je asi jedinou možností bavit se s ní o celé věci, ale nevnucovat jí nutně, že jde o problém. Tím byste ji mohl dost otrávit. Spíš se s ní bavte o jejím přístupu k drogám, o jejích plánech do budoucnosti, jak si představuje další život s marihuanou a bez ní...Také jí určitě dejte najevo své obavy o ní, ale ne jako výčitky, pouze jako své vlastní pocity. Zkuste jí nabídnout jinou alternativu trávení volného času, bez drog a mimo nefungující rodinu. Pokud ale nemá s hulením žádný problém a zatím ji to baví, bude dost těžké její postoj změnit. Co na celou věc říká její bratr, nemá na ni třeba on větší vliv? Je to opravdu dost patová situace, o to těžší, že ve věku ve kterém je ona, si lidé moc radit nenechají. Můžete tedy zkusit něco z toho co jsem psala, ale nezapomeňte taky vždycky na sebe, aby jste sebe nevyčerpal a jí stejně nepomohl. Přeji hodně trpělivosti.