prosba o radu
mama
Dobrý den. Vým že radit po internetu je složité ,ale prosila bych o radu jak postupovat dál při jednání s naší 16a1/2 letou dcerou. Začlo to podle nás nevhodnými staršími kamarády , později s jedním z nich začala chodit. Doslechla jsem se, že ji finančně využívají, ale ona nic takového nepřipustí. Také se mi přiznala , že experimentovala s drogami ( marihuana, pervitin a nevím co ještě dalšího). Teď říká , že drogy nebere - je tu problém - marihuanu nepovažuje za drogu a tvrdí , že ji bude kouřit dál , že je to lepší než když si dá někdo skleničku. Pervitin asi skutečně nebere - udělali jsme si doma test. Úplně se změnila, dělá si co chce, doma skoro vůbec není, lže - něco slíbí a skoro nikdy to nedodrží, na nikoho nebere ohledy - je úplně jako bez citu, doma si vezme co chce, ztrácejí se peníze a problém z krádeží měla už i ve škole , kde se ji a je to z podivem, mírně zlepšil prospěch. Pořád tvrdí, že je to její život a buď chce odejít z domova , že se o sebe postará , nebo na privát ( ve škole je na internátě). Dřív byla úplně jiná - sportovala , zpívala , hrála na klavír. Teď mimo těch svých kamarádů nedělá nic. Byla jsem s ní i v okresním drogovém centru, kde si sní popovídali, ale myslím ,že ji to moc nepomohlo. Jsme jako rodiče úplně bezmocní, nevím kde se stala chyba a hlavně nevím jak dál. Omlouvám se , že je to tak zmatené ale v člověku toho je moc s čím si neví rady . Děkuji mama

Odpověděl: Bára Orlíková
Omlouvám se za zpoždění dotazu. Víte, je to složitá situace, kterou nelze vyřešit přes internet ani bohužel neexistují nějaké zázračné rady. Jen mám pocit, že mladí lidé si většinou podobným obdobím prochází a že se problémy postupem času uklidní a někdy nezbývá než tuto dobu s dospívajícím, který hledá svůj životní styl, přežít, a doufat, že tím projdete bez zásadnějších průšvihů. Tím nechci říct, že byste neměli mít obavy a nechci v žádném případě situaci bagatelizovat, jen ze zkušenosti s klienty vím, že tohle období není jednoduché ani pro jednu stranu a že najít účinné strategie intervence je velmi individuální a složitá záležitost. K situaci ohledně drog - marihuana není úplně nevinná záležitost, nicméně je přinejmenším podstatně méně riziková než pervitin. Pokud ale popisujete ztráty peněz a výrazné porušování hranic rodinných vztahů, tak se to k drogám může vázat a přinejmenším je na místě stanovit nějaká jasná pravidla a sankce za jejich porušení, které budou obě strany dodržovat a o problémech mluvit a tématům kolem drog se nevyhýbat, jen striktními zákazy a příkazy se situace spíš přihorší než vylepší. Z toho, co popisujete, je těžké odhadnout, nakolik v chování dcery hrají roli drogy a nakolik to může vypovídat o něčem úplně jiném, krádež ve škola a zároveň zlepšení prospěchu, tendence k odchodu z domova a zároveň vyhovění vám při návštěvě protidrogového centra... to jsou věci, které jsou trochu protikladné a mohou vypovídat o nejrůznějších potížích. Protože ale podrobně vaši rodinnou situaci neznám, tak takhle přes internet vám nemůžu říct, kde se stala chyba a jak přesně postupovat. Možná bych spíš doporučila, abyste se zaměřila na současnost a nepátrala po chybách, ze zkušenosti vím, že to končí u zbytečného sebeobviňování a pochybností a přitom to vlastně nakonec k ničemu nevede. Pokud dceři kontakt s odborníky nepomáhá (jde taky o to, jestli o změnu stojí a jestli pomoc potřebuje a jestli ji nepotřebuje v něčem jiném, než máte pocit vy...), tak možná zkuste uvažovat, zda by vám rozhovor s někým z profesionálů nemohl pomoci najít nějakou jistotu, stabilitu... měla byste možnost si o tom všem s někým popovídat, získat podporu, informace, inspiraci... a nakonec by vaše větší jistota a orientace v problematice mohla napomoct i změně ve vztahu s dcerou. Můžu vám nějaký kontakt doporučit, pokud mi napíšete odkud jste. Zatím držím palce a doufám, že se situace zlepší.