Závislost na Lexaurinu
Fluid
Má přítelkyně, které je 25 let bere po rozchodu se svým bývalým přítelem. Bere a si jeden a půl roku Lexaurin a ještě do toho pije dost alkohoholu. Chtěl bych lí pomoct, ale nevím jak na to, protože vždycky vydrží nanejvýš 5 dní bez Lexaurinu a alkoholu. Už byla i na léčení v Bílé Vodě, ale odtamtud po týdnu odešla s tím, že prý není žádný blázen za kterýho jí tam prý považovali. Mohli byste ni poradit, jaká je nejlepší strategie na to, aby přestala? Mám možnost jí zrušit přísun Lexaurinu, který bere přes našeho spoleného známého a mu jej předepisuje doktor pro ni, ale myslí si, že je pro jeho ženu, s tím lékařem bysem se mohl domluvit a on by už žádný Lexaurin nepředepsal. Ale na druhé straně se bojím, že si jej obstará někde jinde. Myslíte si, že má cenu to s ní zkoušet i když tvrdí, že to nezvládne, nebo se na ní mám vykašlat? S pozdravem Fluid

Odpověděl: Jakub Minařík
Na vašem místě bych to zkusil. Asi proto, že když se ptáte, máte zájem. Nevím, jestli je to přítelkyně=přítelkyně, nebo přítekyně=partnerka. V každém případě bych postupoval tak, že bych zvýšil tlak. Vaše přítelkyně musí vědět, že nadužívání alkoholu a Lexaurinu je pro vás nepřijatelné do takové míry, že se s ní nebudete chtít dále stýkat. Tlak musí být silný a dlouhodoný, nejde o dny ani týdny, ale spíše o měsíce. A nesmíte uhnout. Ja to dost náročné.
Ta varianta s tím lékařem je také celkem dobrá - koneckonců chráníte tím i jeho - může to pro něj znamenat přenejmenším nepříjemnou komplikaci. Zkuste se za ním zastavit, vysvětlit mu o co se jedná a poproste jej o pomoc. To možná i z toho důvodu - že vysazení Lexaurinu může znamenat že nastanou epileptické paroxysmy - a to i v tíži, na kterou se může umřít. Při výše zmíněné dávce je to sice málo pravděpodobné, ale jistota ... Pak se tam pokuste přítelkyni dosmykovat. Asi bych uvažoval o nějaké následné léčbě - klidně i ambulantní - psychoterapeutické - aby přítelkyně našla řešení současného problému. Taky si myslím, že tenhle problém není primárně drogový - spíš se jedná o neschopnost vyrovnat se se ztrátou. Možná že když jí dáte najevo že rozumíte mechanismu - rozumím tomu, že to musí být pro tebe těžké, ten rozchod si asi těžko zvládala a nejsi moc schopná se tím vyrovnat ani teď - můžete snáze ovlivnit i následek - ... tohle není ale způsob, kterým se to dá smysluplně řešit. Rád ti pomohu najít způsob, kterým to půjde, pokud budeš chtít. Nebude to lehké, ale mohla by ses z toho takhle vymotat. Záleží ale jen na tobě. Protože já ti můžu jen pomoct - to co je nezbytné musíš udělatat sama, ...