Otazka
vera
Jak postupovat, když 14 letá dcera vytrousila nedopalek cigarety s trávou - doposud tvrdila, že ona nic a nikdy. Otevřeně se o všem bavíme, takže její lhaní mě zaskočilo. Jak mám spravne reagovat? Nechci zbytečně šílet, ale ani nic zanedbat. Dekuji za radu.

Odpověděl: Jakub Minařík
Asi bych se jí pokusil na vašem místě zeptat:
Buď se vám dcera přizná a pak máte problém co s tím. V tomhle pádě bych se s ní asi pokusil bavit o tom, co se vlastně stalo. Doporučoval bych nehodnotit, udržet přátelký tón, dceru nevyděsit a nechat to otevřené s tím, že na to v tuhle chvíli nebudete reagovat. Je to přece jenom situace, která je o vás hodně nová.
Nebo dcera popře, že by měla s marihuanou něco společné, a tak bych navrhoval diplomatickou formu nátlaku typu: Víš co, já ti věřím, ale přece jen z toho budu neklidná, jak to vlastně je. Někdy si připadám úplně pitomá, ale my matky už tuhle vlastnost máme, o svoje děti se prostě bojíme a budeme se bát asi pořád (tahle pasáž s přiznáním vlastních slabostí mi přijde docela důležitá, rozhodně to usnadní další komunikaci). Tak jsem si říkala, že kdybychom mohli společně zajít na toxikologické vyšetření, mohla bych zas klidně spát (jdete tam společně, je to vaše společná akce, navíc se sama stavíte do polohy ve které jste vy nemocná a potřebujete od dcery pomoct).
V každém pádě - myslím že šílet je zbytečné. Spíš bych se pokusil zjistit stav věcí - nebo spíše rozsah problému. Mohlo se jednat o jednorázový experiment, nebo občasné užití, ale může jít také o dlouhodobější užívání. U vážnějšího problému bývá narušené sociální fungování, poměrně značné psychiké změny - dcera se s vám popere protože jí nepustíte uprostřed noci ven, protože prostě MUSÍ. Taky se přidružují ztráty drobných, cenějších předmětů (zlato, mobilní telefon) ale i peněz doma, ... Tohle se ale zřídka vyskytuje u marihuany - spíš by se pak jednalo o jiné drogy. To by mě osobně asi více zajímalo v toxikologickém nálezu. S marihuanou bych v téhle situci počítal na jisto. Pokud jde o to vyšetření - optimální je nechat si jej udělat někde, kde je možnost vyšetření spojená s možností poradenství. Pokud jste z Prahy - stačí zavolat 02/20803130