Obava o blízkého člověka
pupek
Zdravím a předem děkuji za odpověď.Žiji 4.rok s přítelem,je mi 29 jemu 34.Nemáme nouzi o peníze,vydělám docela dobře,ale přítel až nyní po cca 3/4 roce nastoupil do práce,avšak zatím ve zkuš,době vydělá jan tak 30%toho co já.Chová se podrážděně,skoro doma nejí,je často unavený a spí i ve dne,což dříve nikdy nedělal.Vyčítá mi samé maličkosti,je apatický,odchází však často na celou noc za nějakým známým,kterého neznám.Jiná žena v tom není,což mne napadlo samozřejmě dávno,to vím na sto procent,ale začala jsem myslet na to,že užívá nějakou drogu.Nikdy jsem s tím neměla co do činění,netuším,jak se člověk psychicky změní,ale snad mi poradíte,zda je má domněnka správná,nebo zda má jen přítel nějakou chlapskou "krizi",že jeho polovička vydělá víc..nebo tak něco...Mimochodem,na peníze nehledím,má veškerý luxus od značkového oblečení ,bot,atd...vařím domácí kuchyni,jsem tzv.vzorná hospodyně..až se nám známí někdy podivují,že mne přítel hledal v kupce sena.Jsem poměrně atraktivní žena,takže ,že by utíkal za nějakou jinou je krajně nepravděpodobné.Doma je uklizeno,navařeno,od rána do večera jsem upravená,toleruji jeho veškeré zlozvyky,nikdy se neptám,když odchází,kam jde a kdy se vrátí...Jen dříve když přijel domů po "pánské jízdě",vždy spal celé dopoledne,a pak byl fit jako obyčejně.Posledních několik týdnů...cca 8 -9 týdnů,mu stačí když přijede ve 4 ráno spát jen 1,5 hodiny a jde do práce,bohužel se mi doneslo,že jej viděl soused jedno dopoledne spát v našem osobním autě zaparkovaném nedaleko od domova,avšak na spíše odlehlém místě.Prý spal v autě jako mrtvola!Včera se zastavil před naším domem,kde seděly naše stejně staré sousedky s partnery.Jindy je absolutně okouzlující společník,nikdy v životě by nebyl na známé protivný.Ale včera se prý choval velmi podivně,jako by se motal,byl na ně nepříjemný,jindy by se rozkrájel,jak by rozdával úsměvy.Nezávisle na sobě je každého napadlo,že něco pil,nebo že si dal nějakou drogu.Prý se divně motal,mluvil scestně a byl vztahovačný...Jenže já s ním muvila doma asi 10 minut před tím,než se stavil u lavičky před domem a byl normální!Dověděla jsem se,že má kamarádku,která bere pervitin,nebo aspoň brala..nevím ,kdo to je...ale mám strach,že mu něco nabídla a on si myslí,jak je silný a že to má pod kontrolou....a přitom už v tom možná lítá...Tak tedy,já vím ,že jsem asi další z mnoha...ale jak to mám fyzicky a psychicky poznat,že bere něco jako ten pervitin nebo hašiš?Žádné vpichy nemá,jen spí ve dne a v noci ne,jindy nespí třeba dva dny,Jak vypadají oči těch lidí co to berou? Nebo jestli je to vidět někde na těle,že třeba víc chodí na malou stranu..Nebo ty změny v chování...Mladý člověk v pubertě to špatně schová,ale takhle zralý ve 34,si myslím,že lepší lhář.Nevím ,co mám dělat,zeptat se ho bojím,stejně mi odpoví,že jsem "blbá"---a zas bude lhát...Mám o něj strach,poraďte mi prosím,jak se na dospělém člověku pozná braní drog?Děkuji zoufalá žena...

Odpověděl: Dana Pěčová
Pokud drogy bere, tak je rozdíl v tom, jaké. Pervitin působí výkyvy nálad, několikadenní "akčnost" a potom třeba 2denní spánek. Člověk má pocit velkého výkonu a schopnosti vše zvládnout bez odpočinku, jídla a spánku. Pokud bere heroin, tak je spíše utlumený, zpomalený, je mu vše jedno, je pasivní. Zornice jsou jako špendlíkové hlavičky a nereagují na světlo. Také může drogy kombinovat s alkoholem, případně s léky. Vpichy mít nemusí, protože drogy lze kouřit nebo šňupat. Podle toho, co popisujete je opravdu těžké poznat, zda něco bere. Vrátila bych se k začátku vaší otázky. Víte, podle toho co píšete jste opravdu dokonalá žena. Hezká, vždy upravená, schopná vydělat peníte, šikovná hospodyně, tolerantní a shovívavá k jeho zlozvykům,...Tak dokonalá, že možná po jejím boku je těžké cítit se alespoň trochu schopně... Píšete, že přítel byl bez práce. Vadilo vám to? Máte na něj nějaké nároky? Ví, že vám na něm záleží? Jak se to dozví? O čem se spolu bavíte? V čem vám lže? To je jen pár otázek, které mě napadly. Možná se může vedle vás cítit méněcenný a zbytečný. Zkuste se s ním bavit až bude v pohodě nejenom o vašich obavách z toho, že bere, ale i o tom, jak se vedle vás cítí. Třeba se dozvíte spousty jeho pocitů a budete moci začít společně měnit věci z úplně jiného konce. Držím vám palce.