Syn 40 let
matka
Moc prosím. Synovi je 40 roků. V poslední době řeší nějaké osobní problémy alkoholem tak, že je denně silně opilý a ráno vstává do práce. O problémech nechce mluvit, má nemocnou slinivku, vydírá finančně (hraje automaty), je arogantní, dokonce hovoří o tom, že chce umřít. Ničí své okolí, já sama se léčím na plicní onkologii a už nevím, co dělat. Pokusila jsem se ho dostat k psychiatrovi, odmítl. Žádnou partnerku nechce, protože si připadá jako vládce světa a vedle sebe nikoho nesnese. Dá se něco dělat? Děkuji

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás,
bohužel pro vás nemám na základě těch pár informací žádnou jednoduchou radu. Situace se mi jeví jako docela komplikovaná, která trvá nebo se vyvíjí řadu let. Synovi je 40 let, pije alkohol, hraje automaty, vydírá vás, chová se arogantně, vyhrožuje sebevraždou ... to se jistě nestalo ze dne na den, předpokládám, že jde spíše o měsíce a roky.
Vy sama máte navíc spoustu starostí a vážné zdravotní problémy. I přesto jste se ozvala a proto předpokládám, že vnímáte situaci skutečně jako vážnou a vyžadující nějaké řešení. Doporučila bych vám proto obrátit se na poradnu pro rodiče uživatelů drog. Tam byste mohla mluvit o celé situaci se všemi podrobnostmi, možná by vám v první chvíli ulevilo i to, že se budete moci se vším svěřit, aniž by vás někdo soudil a hledal, kde děláte chyby. Postupně byste mohla mluvit o všem, co vás trápí, co jste zkoušela, co fungovalo, co méně. Možná byste časem zahlédla i začarované kruhy, ve kterých se se synem pohybujete, získala byste přehled o možnostech, jaké máte vy a jaké syn, a ujasnila si, co která možnost obnáší (plusy i mínusy), zjistila byste, jaké jsou vaše silné stránky a na co si máte dát pozor. V naší Poradně pro rodiče věříme, že rodina je systém, kde se časem projeví třeba i nejdrobnější změna postupně v celém systému. I proto můžete vy a vaše chování mít vliv na syna. Nicméně bude to chtít trpělivost a trochu sil. Na začátek je ale potřeba abyste podporu a pomoc dostala vy. Vy jste tím, kdo se trápí, vy jste ta, kdo vidí problém a píše k nám na poradnu. A proto si pomoc a podporu zasloužíte v prvé řadě vy sama! Řekněte si o ni!
Pokud jde o poradny, ty najdete v každém větším městě, fungují diskrétně a zdarma, stačí zavolat a objednat se. Kontakty můžete hledat zde, nebo napište, která větší města jsou vám dobře dostupná, pošlu kontakty.
S pozdravem a přáním klidného léta,
Gabriela Minařík.