Heroin
Barka
Dobrý člověk, který je mi hodně blízko byl přes půl roku v substituční léčbě na subuxonu a bral jen 1/4.Nedal to měl pocit samoty a zbytečnosti. Jel v tom 3 týdny pak to prasklo teď se vrátil zase k subuxonu, aby to dal, ale totálně psychicky mimo. Můžu vás poprosit o radu jak dál pokračovat a zda je to normální, že takhle může člověk uklouznout. Může to být někdy dobre. Děkuji moc Barka

Odpověděl: Hana Skořepová
Zdravím. Barko,
Podle toho, co píšete, je vidět, že Vám na blízkém člověku záleží a máte o něho obavy.Určitě je dobré nic nepodceňovat..
V mé práci se setkávám s lidmi, kteří jsou v substtuční léčbě a přesto relapsují na dalších látkách. Není to nic neobvyklého, hlavně na počátku léčby. Někdy je potřeba navyšovat denní dávku, tak aby pokryla abstinenční příznaky a předešlo se chutím na jiné drogy. Substituční preparát působí velmi dobře na pokrytí somatických obtíží, kdy nasedá na stejné receptory v mozku jako opiáty, ale již nepřináší euforickou složku. Psychologický efekt tkví v tom, že se závislému člověku uleví díky jistotě denní dávky. U některých lidí se najednou vynoří emoce, vzpomínky z minulosti  nebo problémy díky, kterým se sebemedikovali opiáty. Účinným řešením je nasazení antidepresiv ideálně v kombinaci s podpůrným poradenstvím. Při substitučníxh centrech fungují, jak psychiatři, tak i další odborní pracovníci, kteří tyto služby zdarma nabízejí. Podpůrné poradenství může být formou individuální konzultace či skupinové práce. Obě formy mají velký význam v práci na sobě. Vedle toho je nesmíně důležitým faktorem podpora nejbližších. Pokud toto funguje, je šance, že se zlepší stav daného člověka.Hlavní slovo má však sám dotyčný, zda je motivován ke změně, alespoň částečně.
Pokud byste se potřebovala  ještě na něco zeptat nebo získat kontakt na odborné pracoviště v místě  bydliště, moc ráda Vám odpovím.
HS