Přepal
Ondra
Dobrý den,
kamarádka bere pervitin. Nedávno si dala větší dávku a měla stav, jako kdyby celou dobu byla na dojezdu. Prý za to mohl přepal, že si vzala drogy více. Myslel jsem, že naopak vyšší dávka bude mít větší efekt, větší rauš. Opravdu může nastat opačná situace, tedy, že to spíše člověka hodí "do studny"? Může být přepal jinak i z jiných drog?
Nejsem uživatel, ptám se spíše ze zvědavosti a mám o kamarádku strach.
Díky Ondra

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás, Ondro,
stát se může skutečně cokoli. I to, že bude kamarádka po větších dávkách pervitinu ve stavu útlumu, byť jde primárně o stimulační drogu. Může jít o následek velké dávky, která prostě člověka odrovná, blíží se to de facto předávkování, kdy tělo "kolabuje", je toho na něj moc. Podobně může vypadat situace, kdy člověk jede několik dní v kuse a nedostatečně odpočívá, nestará se o běžné potřeby jako je odpočinek, výživa, pitný režim, a jede na plno tak dlouho, že se prostě dostane do stavu totálního vyčerpání, ze kterého v tu chvíli nepomůže ani další dávka. Stejně tak se může stát, že bude účinek ovlivněn settingem a situací (psychickou, fyzickou, okolnostmi a prostředím, v jakých se člověk nachází) a jednoduše ho droga "nenakopne" dobrým, ale spíš tím "špatným směrem" ... pokud je člověk ve špatné náladě na dojezdu, může se ten stav prohloubit ... člověk je pak nepříjemný, může se mu rozjet i nějaký badtrip, případně toxická psychoza. Nevím přesně, o kterém z těchto stavů mluví kamarádka.
Vím, že jste se na nic dalšího neptal. Přesto mi dovolte pár slov k vám. Je hezké vidět, že se o kamarádku zajímáte, že vám na ní záleží. A je zcela na místě jí říct, že když vám tohle vypráví, máte o ní strach. Nicméně stejně tak je dobré si nastavit hranice a nenechat se jejím užíváním příliš semlít. Drogy v sobě mají kus romantičnosti a melancholismus, který některé lidi přitahuje.
Stává se, že lidé chtějí být někomu, kdo bere drogy, oporou, chtějí mu být na blízku i v těch těžších chvílích, mají pocit, že mu tím dávají jasně najevo svou náklonnost, že ho neodsuzují, že jim na něm záleží. Často se pak ale trápí, což rozhodně dotyčnému nepomáhá. Také se nezřídka sami dostanou do situaci, kdy drogy užijí. A v určitém ohledu svou přítomností říkají, že ať dělá druhý cokoli, jsou s ním ... Někdy je ale zcela na místě říct, že pokud se chce někdo ničit, vy u toho být nechcete a nemusíte, nebudete ho v tom podporovat. Jasně tím říkáte, co ve svém životě chcete a co už ne. Dáváte srozumitelně najevo, co je a co není v pořádku. Pokud zůstáváte vedle někoho, kdo se ničí, v jistém ohledu jeho chování také schvalujete. Někdy to znamená, že musíte s někým přerušit na nějakou dobu kontakt. Výhodou ale je, že si navzájem neublížíte a máte prostor navázat na to hezké, co jste spolu zažili, bez zátěže spojené s užíváním drog. Doufám, že jsem alespoň trochu srozumitelná.
Když se v něčem takovém člověk motá dlouho, může být dobré zajít si popovídat s někým, kdo podobné situace zná ... v každém větším městě byste našel poradnu pro rodiče a blízké uživatelům drog. Pokud byste stál o kontakt, napište, která větší města jsou vám dobře dostupná.
S pozdravem,
Gabriela Minařík.