Vysazeni tramalu
Karolina
Dobrý den,
Manželzávislý na tramalu několik let se chce závislosti zbavit sám tím, ze vysadí léky a bude abstinovat doma. Chtela jsem, aby nastoupil detox pod odborným dohledem, ale podle lékařů je doba detoxu v jeho případě měsíc a toho se manžel lekl…
Myslíte si, ze muze tramal vysadit sám doma a zvládne to? Je to bezpečné?

Odpověděl: Nikol Spůrová
Dobrý den, Karolíno,
děkujeme za Váš dotaz. Je pochopitelné, že máte obavu o svého manžela. Bohužel takto přes internet bez dalších informací nejsme schopni posoudit zda Váš manžel zvládne vysazení Tramalu sám. Náhlé vysazení či po větších dávkách může být nebezpečné. Vysazování by mělo být pozvolné a velmi pomalé, někdy je třeba nasadit další medikace.
Tramal je lék proti bolesti a vzniká na něm fyzická závislost, pro kterou jsou při vysazení léku charakteristické odvykací stavy. Vzniká na něm také závislost psychická, se kterou se pak dotyčný musí potýkat po delší čas, řádově měsíce i déle. Osobně bych manželovi doporučila začít spolupracovat s nějakou specializovanou službou, kde mají zkušenosti s léčbou uživatelů návykových látek. Jednou z nejideálnějších a bezpečnějších cest k vysazování Tramalu je přechod na Suboxone a postupné vysazení. Další může být právě pobyt na detoxifikační jednotce, kde bude při vysazení Tramalu pod lékařským dohledem.
Pokud Váš manžel užívá Tramal několik let, viděla bych také jako optimální, kdyby vyhledal odbornou podporu psychoterapeuta (adiktologa), který má s léčbou závislostí zkušenost. Mohlo by se jednat o ambulantní kontakt, který by manželovi pomohl zvládnout právě tu psychickou závislost a udržet abstinenci.
Také mě napadá, že tato situace ani pro Vás nemusí být vůbec jednoduchá. Bylo by fajn, abyste i Vy vyhledala odbornou pomoc v poradně pro partnery a blízké závislých, situaci v klidu probrala, doptala se na vše, co Vás zajímá k tomu, jak podpořit manželovu motivaci k léčbě.
Pokud potřebujete nasměrovat přesněji na konkrétní zařízení nebo se na cokoliv doptat, napište.
Stačí Vám to takto?
Přeji všechno dobré a držím palce.
S pozdravem,
Nikol Spůrová