Z párty každodenní jehla
Anon
Dobrý den,
prvně bych měl napsat něco o sobě. Stručně je mi 22 let, jsem muž, vyučený elektrikář a dříve závislý na metamfetaminu. Mám práci jako elektrikář v Praze a žijí se 2 kamarády jako spolubydlící.
Co se týče užívání jsem pomalu rok čistý. Za ten rok jsem sice jednou zakopl,a lituju toho, nicméně nemá cenu si to vyčítat, stalo se a já jdu dál.
Ačkoliv metamfetamin už neužívám, tak mám kamarádku která začala metamfetamin nedávno užívat injekčně. Jelikož mi na ní záleží a chci jí pomoci, nejprve chci aby drogu užívala alespoň "správně a bezpečně". Existuje nějaká literatura kde bych se mohl dozvědět jednak jak drogu "bezpečně" užívat a zároveň jak přesvědčit člověka, že už to není pouze výjimečná událost jak to začalo na večírcích, ale že už se potýká se závislostí ? Já osobně nikdy jehlu neměl, vždy jsem aplikoval metamfetamin nosem (párkrát jsem zkusil skleněnku). A když jsem začal cítit že nad tím nemám kontrolu, svěřil jsem se rodině i přátelům a dostal jsem se z toho i bez ambulantní péče. Jenže u mojí kamarádky (řekněme třeba Adéla) je to složitější. Adéla nemá rodinu která by jí pomohla, za přátelé už má převážně narkomany a sama je přesvědčená že nic jiného k životu nepotřebuje. Je nás víc lidí co jsme byli závislí a jako parta se navzájem držíme, jenže ona ne. Ona nás nechce opustit, ale zároveň nechce opustit metamfetamin. Nedávno si při aplikaci ublížila, měla na ruce obří fialový flek. Proto bych byl radši, kdybych jí mohl naučit jak správně drogu užívat, s čím jí míchat (používá lecos, jednou i pivo) ve stříkačce a poté co se už nebudu bát že si vpraví do těla jed na krysy, bych jí rád začal nějak pomáhat pomalu od drog samotných. Je o rok mladší jak já, a zničit si takhle život je hrůza.

Odpověděl: Nikol Spůrová
Dobrý den Anon,
děkujeme za Váš dotaz. Jestli správně rozumím, trápí vás, že kamarádka užívá drogy. Rád byste jí pomohl. Kamarádka sama neříká, že by o nějakou pomoc stála a pravděpodobně si žádný problém sama nepřipouští. Přesto máte pocit, že byste jí měl pomoci.
Na Vašem místě bych byla v pomáhání kamarádky opatrná. Hlavně pro to, abyste se sám nedostal do problémů, možná Vás to i nezavedlo zpět k pervitinu. Pomáhat druhým je bezesporu šlechetná záležitost, ale pokud by to mělo znamenat, že se budete trápit Vy, nemá takové pomáhání moc smysl. Tedy pokud chcete kamarádce pomáhat, doporučuji si držet hranice, chránit se, nezapomínat na sebe, své přátelé a koníčky. Právě to, jak plný, spokojený a šťastný život budete mít, může být pro kamarádku motivací ke změně.
Co můžete dělat je být s kamarádkou nadále v kontaktu. Nebojte se s ní na rovinu mluvit o tom, čeho jste si všiml a co slyšíte. Můžete jí tak pomoci uvědomit si, že má problém. Př. nevypadáš dobře, vidím, že máš modřiny po vpichu, skoro jsem tě nepoznal apod. Nebojte se mluvit o tom, že Vám na ní záleží, ale že jí nechcete v braní drog podporovat. Pokud by stála o informace o bezpečném braní, můžete jí dát kontakt na některé z kontaktních center nebo terénního programu, kde pracují proškolení pracovníci a kamarádce poradí. Může tam dostat i sterilní materiál a pomůcky k bezpečné aplikaci. Případně i navázání kontaktu s pracovníky, může časem změnit její motivaci a začít řešit bezpečně léčbu. Pokud by o to stála, můžete jí poprvé doprovodit a podpořit. Zvažte co jí nabízet a co už ne, kolik času a energie chcete v tuto chvíli investovat.
V Praze jí můžete doprovodit sem:
Kontaktní centrum SANANIM, z. ú.
Adresa:
Na Skalce 819/15
150 00 Praha 5
poradenská linka: 602 666 415
(po - pá 13 - 17)
mobil: 605 240 501
e-mail: kacko@sananim.cz
facebook: www.facebook.com/kacko/
Pondělí 13 - 20
Úterý 9 - 20
Středa 13 - 20
Čtvrtek 9 - 20
Pátek 9 - 20
Víkendy a svátky 13 - 20
Informace k bezpečnějšímu braní můžete také najít na tomto webu:
http://new.edekontaminace.cz/
Zde Vám posílám odkaz, kde jsou podrobnější informace, které se mohou hodit i vám: http://www.drogovaporadna.cz/pro-rodice-a-blizke.html
Kdybyste si chtěl tyto informace ujasnit a více promyslet, jak s kamarádkou hovořit, můžete se obrátit na poradnu i Vy sám. Bylo by Vám to k něčemu?
Přeji Vám hodně štěstí a budu ráda, když dáte vědět, jak vše běží nebo jestli Vás ještě něco napadlo.
S pozdravem,
Nikol Spůrová