Kamarád bere drogy
Tomáš
Dobrý den, tento případ už tu byl několikrát, ale stejně si nevím rady. Kdysi velmi blízký kamarád bere drogy, začínalo to jako občasné hulení trávy, ale jak jsem se nedávno dozvěděl(moc často se nevídáme) už se to rozrostlo o houbičky a bůhví co ještě. Taky bere
Antidepresiva nad rámec doporučeného dávkování. Hlavní problém podle mě je jeho okolí, všichni totiž taky berou drogy. Nevim co mam dělat, přemýšlel jsem že bych zašel za jeho rodiči a informoval je o tom, ale nevím jestli na to mám dost odvahy, nechci mu ublížit a nevím jestli by to třeba ještě nezhoršili.

Odpověděl: Nikol Spůrová
Dobrý den Tomáši,
děkujeme za Váš dotaz. Jestli správně rozumím, trápí vás, že kamarád užívá drogy. Rád byste mu pomohl, ale vlastně se ani moc nevídáte. Kamarád sám nehovořil o tom, že by o nějakou pomoc stál a pravděpodobně si žádný problém sám nepřipouští. Přesto máte pocit, že byste mu měl pomoci.
Píšete, že mu nechcete ublížit a situaci zhoršit. Zvažujete také, zda informovat jeho rodiče. Na Vašem místě bych byla v pomáhání a informování blízkých opatrná. Hlavně pro to, abyste se sám nedostal do problémů. Pomáhat druhým je bezesporu ušlechtilá záležitost, ale pokud by to mělo znamenat, že se budete trápit Vy, nemá takové pomáhání moc smysl. Tedy pokud chcete pomáhat, doporučuji si držet hranice, chránit se, nezapomínat na sebe, své přátelé a koníčky. Právě to, jak plný, spokojený a šťastný život budete mít, může být pro kamaráda motivací ke změně.
Co byste mohl dělat je být s kamarádem v kontaktu. Nebojte se na rovinu mluvit o tom, čeho jste si všiml a co slyšíte. Pomůžete mu tím uvědomit si, že má problém. Př. nevypadáš dobře, zdáš se mi unavený, hodně si zhubl, skoro jsem tě nepoznal apod. Nebojte se mluvit o tom, že Vám na něm záleží, ale že ho nechcete v braní drog podporovat, tudíž mu nebudete nijak pomáhat finančně a nechcete se s ním vídat, když je pod vlivem drog. Zvažte, co mu nabízet a co už ne, kolik času a energie chcete v tuto chvíli investovat.
Zde Vám posílám odkaz, kde jsou podrobnější informace: http://www.drogovaporadna.cz/pro-rodice-a-blizke.html
Kdybyste si chtěl tyto informace ujasnit a více promyslet, jak s kamarádem hovořit, můžete se obrátit na poradnu i Vy sám. Bylo by Vám to k něčemu? Klidně napište, odkud jste, a pošlu Vám kontakt na zařízení v dosahu, kam se můžete obrátit.
Přeji Vám hodně štěstí a budu ráda, když dáte vědět, jak vše běží nebo jestli Vás ještě něco napadlo.
S pozdravem,
Nikol Spůrová