Jak příteli pomoci z pervitinu
Kris.
Dobrý den, nevím si rady.. Mám přítele, známe se deset let jako kamarádi, takže mi na něm strašně moc záleží ze všech stran jako kamarádce i jako přítelkyni .. Spolu jsme začli chodit před 4 měsíci. Vím, že v minulosti bral pervitin a neměl to v životě jednoduché , ale přestal a nedávno se stalo, že si dal pervitin znovu..nejdříve zapíral, pak mi řekl pravdu až jsem na něj tlačila. Poznala jsem to na něm.. Já osobně jsem nikdy drogy nebrala a snažím se ho s toho nějak dostat. Nechci aby se takto ničil .. vím jaký je to bezvadný muž a snažím se mu nabídnout žít normální život. Mám sama dvě děti a vím, že jestli nic nepomůže budu muset od něj odejít . Snažím se ho nějak motivovat ale nevím už jak na to . začal být i podezíravý a nevěří mi, přitom nemá důvod. Je pro mě moc důležitý a moc ho miluji, nevím si rady. Jak mu mám prosím pomoci? jak být tou správnou oporou pro něj. Vypadá to tak že si dá občas, ale mám strach, že nám to vše zničí vztah pokud s tím úplně nepřestane a nejhorší pro mě je, že se mu snažím věřit ale bojím se.. nebydlíme spolu a pokaždé když odjede tak si říkám jestli, když bude někde s kamarádama nebo sám beze mě, nebo když mezi námi vznikne konflikt , jestli to nebude vyhledávat, jako útěchu . Jak ho mám prosím motivovat nebo mu nějak pomoci?Nejvíce bojuji s těmi jeho náladami. chvíli hodný chvíli neklidný jako by to někdy nebyl on.. podotýkám vzdát to s ním nechci, protože mi na něm moc záleží. Děkuji za případnou radu s pozdravem K.P.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás, Kris.,
podobné situace nebývají jednoduché - jak sama píšete, na jednu stranu máte partnera a kamaráda ráda a nechcete to s ním vzdát, na stranu druhou se bojíte, co bude. Už nyní vám lhal. Nevěříte mu. On podezírá vás, ačkoli k tomu nemá důvod. Nerozumíte jeho změnám nálad, obáváte se, co dělá, když není s vámi. A podle toho, co píšete, je to naprosto pochopitelné. Přesně to je způsob, jakým drogy vztahy ničí. Lži a nedůvěra, nedostatek otevřenosti a upřímnosti, jsou toho všeho součástí.
Jestli o vztah skutečně stojíte, pak bych vám doporučila obrátit se na poradnu, kde byste mohla všechno podrobně probrat, urovnat si myšlenka, zorientovala se ve svých pocitech, pokusila se nastavit si hranice směrem k sobě, ale i k partnerovi tak, abyste věděla proč a co děláte a nenechala se zatáhnout do zbytečných konfliktů a hádek. Ochránila byste tak sebe, ale i váš případný vztah do budoucna před tím, abyste si v tuhle chvíli, kdy si nemůžete plně důvěrovat, zbytečně neublížili. Co myslíte?
Je dobré mluvit o tom, že vám na partnerovi záleží a máte ho ráda, ale stejně tak byste měla mít možnost mluvit o svých pocitech, obavách a nedůvěře. Mluvte o tom, co vidítě a čeho si všímáte - změny nálad, podezírání, lež a nedůvěra, obavy z drogové minulosti, i jeho experimentování. Chtít po partnerovi, aby s vámi otevřeně komunikoval, nelhal vám, nebát se ho zeptat na jeho nálady, drogy ... je úplně v pořádku. Nefunguje-li důvěra, nemůže přeci dlouhodobě zdravě fungovat ani vztah. Důvěra a otevřenost jsou základ. Spousta lidí v podobných vztazích uvázne v tzv. spoluzávislosti - to je stav, kdy se budete neustále potácet mezi nadějí a touhou věřit ve změnu, a trápením, že se v podstatě nic nemění, přes všechny sliby a udobřování si druhý dál dělá, co chce. Přimlouvám se tedy ještě jednou za návštěvu poradny. Ty fungují diskrétně a zdarma a najdete je v každém větším městě. Napíšete-li, která větší města máte dobře dostupná, pošlu kontakty.
S pozdravem,
Gabriela Minařík.