Rada
Michaela
Dobry deň,
chcem sa Vás opýtať na radu. Môj priateľ prestal s dennodenným užívaním THC po dobu minimálne 8 rokov, kvôli odovzdaniu vodičského oprávnenia a s tým súbisiacou povinnou abstinenciou kvôli budúcej kontrole odobratím biol. materiálu.
Žiadam Vás o radu. Ako mu môžem pomôcť v tomto období? Má abstinečné príznaky: nič ho nezaujíma, nebaví, je bez nálady, nevykazuje žiadne city, sedí len tak aj hodiny na gauči, nekomunikuje, akoby sa trápil.
Do toho ešte dal výpoveď v práci, ( pred tým ako mu vzali vodičský preukaz) strach z niekoľko tisícovej pokuty( sme v zahraničí) a smrť blízkeho, komu nemohol ísť na pohreb kvôli práci.
Vždy bol citlivý, len teraz je akýsi iný, sama som zvedavá aký vlastne naozaj bez THC je, kedže bo poznám už ako užívateľa.
Prosím Vás o radu, ako mu pomôcť, prípadne ako ho donútiť navštíviť odbornú pomoc. Píšu, že toto abst. obdobie trvá 2 týždne- mesiace.
Ďakujem pekne za radu.
S pozdravom Michaela

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás, Michaelo,
a děkuji za dotaz i za důvěru, se kterou se na nás obracíte.
Chápu, že situace je komplikovaná. Vidíte přítele v nové situaci a zdá se vám smutný. Moc s vámi nekomunikuje, není jasné, co si myslí, co cítí, co by potřeboval.
Z mého pohledu by bylo dobré snažit se mu nabídnout podporu (ujistit ho, že jste s ním, že ho podpoříte, bude-li potřebovat pomoc a pár týdnů nebo měsíců zvládnete i z jedné výplaty, však jste zvládli to či ono ... apod.) a prostor, aby o věcech, které se mu honí hlavou, mluvil. Zároveň mu naslouchejte, opakujte vlastními slovy to, co říká, abyste věděla, zda dobře rozumíte. Reflektujte to, co vidíte ... stejně jako popisujete dění a to, jak přítele vidíte, zde v dotaze. Mluvte o svých vlastních pocitech a obavách, o tom, že byste mu ráda pomohla a nevíte jak, že vám na něm záleží ... zkuste zmapovat možnosti pomoci a podpory v zahraničí, kde se pohybujete a kontaktujte je s žádostí o informace a radu.
Jinak je jasné, že po 8 letech užívání, může náhlé vysazení vyvolat nepříjemné pocity, náladovost, někdy i nerudnost, přecitlivělost, nebo naopak pocit prázdnoty a nudy, otupělost. Stejně tak se mohou objevit problémy s usínáním, spaním, příteli se mohou zdát velmi živé sny, někdy i noční můry. To nejtěžší většinou právě po dvou týdnech odezní ... nebo se minimálně zlepší. Ale pochopitelně záleží na řadě okolností - počínaje množstvím a intenzitou užívání, přes individální psychickou, ale i zdravotní anamnézu, rodinné sklony k psychickým onemocněním atd. Lidé, kteří hulí na úzkosti a deprese, nebo aby jedli, po vysazení často propadnou smutkům, úzkostem a nic moc nejí. Ti, kteří hulí, aby nebyli ve stresu, bojují se stresem.
Jedna odpověď a rada pro vaši, resp. situaci vašeho přítele, není. Ideální by bylo, kdyby si on sám uvědomil, že má problém (v tom mu můžete pomoci právě tím, že budete mluvit o tom, co vidíte a čeho si všímáte, anižý byste ho nutila nebo mu dávala nějaká ultimáte), o kterém by rád mluvil, a následně se obrátil na odbornou pomoc.
S pozdravem a přáním hodně sil a trpělivosti,
Gabriela Minařík.