pití přítele
Janka
Dobrý den,
přítel každý den pije pivo, v týdnu po práci vypije 1 až 2 PET lahve o obsahu 1, 5 až 2 l, desítky, někdy i vyšší stupně. O víkendu i 3 PET. Do toho někdy slivovici jednu až dvě štamprle. Když řeknu, že by to neměl dělat, dlouze se na mě podívá a mlčí, necítí se asi závislý. Uvažuji, že odejdu, neboť mě to stresuje a myslím si, že jeho tolerance se bude zvyšovat. Jak mám na něj jít, když nechce o tomto komunikovat? Myslíte, že je závislý? Pije každý den.
Děkuji JM

Odpověděl: Amrit Sen
Janko, zdravím Vás,
díky za důvěru. Chápu Vaše obavy, podle toho, jak situaci popisujete, přítel závislý je. Ptáte se správně, je na Vás, jestli zůstanete součástí bludného kruhu, který může zničit nejen přítele, ale i Vás. Dokud přítel svoje pití nevnímá jako problém, nepřipustí a nepřizná ztrátu kontroly nad životem sobě i někomu dalšímu, nezmění se nic.
Internetové poradenství má své limity, proto Vám doporučuji zavolat do nejbližšího zařízení, které poskytuje poradenské konzultace, podporu, pomoc a další bezplatné služby blízkým lidem, kteří mají problém s pitím, nebo dalšími návykovými látkami a domluvit si termín schůzky.
Při osobním pohovoru, po bůližším seznámení se situací Vám zkušení odborníci doporučí konrétní kroky, jak ji řešit, jak v náročné situaci ochránit sebe, aby se Vám život neroztříštil na kousíčky a v trápení neprotekl mezi prsty. Dozvíte se, zda a jak s přítelem komunikovat, v neposlední řadě jak se lze pokusit podpořit jeho motivaci k pozitivním změnám a kontaktu s odborníky, co je pomoc, a co už ne.
Když napíšete ve kterém, nebo poblíž kterého většího města bydlíte, rádi Vám potřebné kontakty na adiktologické ambulance, AT poradny a další obdobná zařízení v dosahu obratem pošleme. Podle oblasti a typu zařízení je můžete vyhledat i sama,
na webu drogy-info.cz v Mapě pomocihttps://www.drogy-info.cz/mapa-pomoci/,
nebo na Drogovém informačním serveru v Databázi kontaktůhttps://www.drogy.net/databaze-kontaktu/.
Budeme rádi, když napíšete, co prožíváte, jak se situace vyvíjí a jestli Vám byla odpověď užitečná.
Přeji Vám i příteli vše dobré, držím palce!
Amrit Sen