Jak přimět partnera, aby nehulil a nebral další drogy
Barbora
Dobrý den,
chtěla bych se poradit s někým kompetentním, protože si už nevím rady. Můj manžel zhruba před 4-5 lety začal častěji užívat marihuany. Nejdříve to bylo 1x týdně, pak vícekrát týdně a teď je to již každý den. Dokáže si pár dní nezahulit, např. 5 dní za sebou - na sílu, ale je většinou nějakou dobu mrzutý a pak už vyčkává dne, kdy si zas bude moci dát. Večerní hulení bere jako odměnu za "těžkej den" např. v práci. Ničím jiným se nedokáže jakoby odměnit. Předtím, než si zahulí, nevidí v ničem takové uspokojení...jakmile si zahulí, má depresi z toho, že to opět nezvládl si nezahulit a tak je to pořád dokola. Občas říká, že už ho to štve, ale neumí si říct ne. Občas chce, abych mu trávu schovala, aby si nezahulil, ale většinou ji pak zběsile hledá a nebo si jde koupit novou.
Poslední dobou, při párty (narozeniny, svatba atd.) také pije alkohol, což přoti tomu nic nemám, ale začal si dávat i něco, čemu říká "emko" a občas i kokain.
Já osobně žádné drogy neberu a strašně mě to děsí, jaký směr to nabírá. Nemám zkušenosti, takže nevím, v jakém stavu to teď s mým mužem je, jestli je to vážné nebo ne.
Ráda bych ale předešla nějakým horším stavům a závislostem, co můžeme v tuto chvíli dělat? A jaká je situace? Děkuji.

Odpověděl: Amrit Sen
Barboro, zdravím Vás,
díky za důvěru. Chápu Vaše znepokojení, je na místě a zdá se, že situace může být vážnější, než jste ochotna si připustit. Nepíšete o dětech, ani o tom, jak situaci prožívají ony, předpokládám tedy, opravte mě prosím, jestli se pletu, sami.
Odpusťte, že nenabídnu samospásné řešení, protože neexistuje. To však neznamená, že byste se měla vzdát nároku na spokojený, šťastný život, vztah, kde si lidé říkají pravdu, vychází si vstříc, na ohleduplnost a lidskou důstojnost.
Proto Vám doporučuji zavolat do nejbližšího zařízení, které poskytuje poradenské konzultace a další bezplatné služby blízkým uživatelů návykových látek a domluvit si termín schůzky, není nad osonmí pohovor.
Při poradenské konzultaci, po bližším seznámení se situací, Vám zkušený odborník doporučí konrétní kroky, jak postupovat, co užitečného můžete především pro sebe, manžela i zbytek světa podniknout a jakých chyb se vyvarovat.
Z kontextu vyvozuji, že tím, kdo v tuto chvíli potřebuje podporu a pomoc především, jste Vy, zdá se, že si manžel závažnost nepřipouští, natož, aby ho byl ochoten řešit. Dokud manžel nebude svoje užívání vnímat jako problém a nesvěří se někomu dalšímu, můžete se svléci z kůže arozkrájet na kousíčky, ale nezmění se nic. Situace se bude naopak zhoršovat, otázkou zůstává, kam až budete ochotna se nechat zatlačit, nebo jestli úplně rezignujete na svůj život.
Kdo nedokáže pomoci sobě, těžko je co platný někomu dalšímu, ve vztahu k manželovi, který užívá drogy, to platí dvojnásob. Dozvíte se, jak s manželem komunikovat, jak ošetřit sebe, abyste byla pevnější v kramflecích a netrápila se možná mnohem více, než manžel. Pracovník služby, ať už půjde o adiktologickou ambulanci, AT poradnu, kontaktní centrum, nebo obdobné zařízení, Vás také seznámí s možnostmi, jestli a jak se lze pokusit podpořit manželovu motivaci k pozitivním změnám a kontaktu s odborníky, bez které je šance na společný život méně, než mizivá.
Když napíšete ve kterém, nebo poblíž kterého většího města bydlíte, rádi Vám potřebné kontakty na bezplatné služby v dosahu, kterých lze využít i anonymně, obratem pošleme.
Jak je můžete podle oblasti a typu zařízení vyhledat sama, se dozvíte na stránkách naší poradny, v rubrice Kontakty: http://www.drogovaporadna.cz/kontakty.html
Pokud jste z Prahy, nebo okolí, můžete se objednat do naší specializované Poradny pro rodiče, parnery a osoby blízké:
Poradna pro rodiče, partnery a osoby blízké SANANIM
Žitná 1574/51
110 00 Praha 1
Pevná linka: +420 284 824 234
Mobil: +420 739 268 527
E-mail: rodice@sananim.cz
Web: http://www.sananim.cz/o-nas-1/poradna-pro-rodice-ppr.html
Provozní doba:
Pondělí: 9 - 19
Úterý až čtvrtek: 9 - 17
Pátek: 9 - 15
Užitečné odkazy:
http://www.drogovaporadna.cz/pro-rodice-a-blizke.html
http://www.drogovaporadna.cz/konopne-drogy-uvod.html
http://www.drogovaporadna.cz/konopne-drogy-uvod/konopne-drogy.html
http://www.drogovaporadna.cz/stimulacni-drogy.html
http://www.drogovaporadna.cz/stimulacni-drogy/kokain.html
http://www.drogovaporadna.cz/halucinogeny/mdma-extaze.html
http://www.drogovaporadna.cz/alkohol.html
http://www.drogovaporadna.cz/drogy-a-nemoci.html
http://www.drogovaporadna.cz/drogy-a-nemoci/psychicka-onemocneni-a-drogy.html
Kdybyste se ještě potřebovala na něco doptat, pište, jsme tu pro Vás. O možnosti skryté poznámky víte a pokud to bude Vaším přáním, nezveřejníme naši další komunikaci vůbec. Pošleme kód, po jehož vložení na patřičné místo úvodní stránky poradny, se dotaz i odpověď znázorní jen a pouze Vám.
Přeji Vám i manželovi vše dobré, držím palce,
Amrit Sen.