Alkohol v cele rodine
Zdena
Dobry den, bude to dva roky, co jsem se nedotkla alkoholu. Vim, ze neni jednoduche priznat, ze jste alkoholicka. Vzdy jsem ale vsem rekla, ze jsem problem s alkoholem mela. Zadny klicky, zadny vymluvy ani vymysly, ze me alkohol uz nebavi a tak dal. V nasi rodine je nekolik alkoholiku. Jsme z Moravy, pil pradeda, deda, z druhe strany pil otec a nase rodina se rozpadla- mamka se nechala manipulovat dlouho, otec lhal na ukor me a ja se citila bezbranna. Delal dluhy, chodil do bordelu a ja to rikala mamce, ta ale stale verila jemu. Pak je tu mamcina sestra. Dalsi manipulatorka, nikdy se proti ni nemohlo nic rict. Je ji 50 a minimalne 25 let ma problem s bulimii a alkoholem. Nemohla mit deti, je hubena, ale v obliceji natekla a padaji ji vlasy. Presto porad s lidmi manipuluje, resi mamciny problemy ktere mela v manzelstvi a rada je formou drbu sirila mezi kamarady. Manipuluje s mamkou i proti nam, jejim detem. Mamka se nas nikdy nezastala, ani ve skole, nikdy. A ani ted, kdyz teta lze. Vsak vim sama, jak alkoholik lze. Nejhorsi je, ze lze kazdymu neco jinyho a vsichni to vi. Ale nikdo nic nedela. Kdyz reknu muj nazor o tom, ze teta nemuze mit pocit, ze ji to vsechno projde. Pres 20 let? To prece uz nejde... Je podruhe vdana a jeji manzel se s ni nechce bavit, protoze je mu odporna, kdyz pije. To me taky, nemuzu se na ni divat... Ona rika, ze proste problem nema. Jeji manzel u nas nebyl od Vanoc, o adoptovaneho syna nema zajem. Je to neuveritelne smutny pribeh jedne rodiny. No, jeste jsem zapomnela na bratra, ten driv pil kazdy den a porad, mel pred rokem a pul silne delirium tremens- odvezla ho zachranka.. Ted pije jen o vikendech- vim, ze je to porad strasny, ale aspon dokaze pres tyden fungovat. Teta nema praci, zije z penez manzela a rodicu. Jde o to, ze ona nechce na detox, a sama prestat nemuze, protoze vazi 40kg, je bulimicka a ma jen jednu ledvinu..... Mame za 14 dni svatbu a kvuli tomu, ze jsem ji konfrontovala, tak nam rekla, ze na svatbu nepujde. Tim si vynucuje, abych se omluvila. Jde o to, ze zase je na jeji strane moje matka a ta me bude citove vydirat az do svatby. Je to fakt smutne.... :(
Jak ji pomoct? Navrhovala jsem nekolikrat, aby se alkohol v nasi rodine omezil. Zadne pripitky, nenechavat lahve vina v lednicce aby si kazdy mohl vzit, prestat obedvat se sklenickami na stole. Marne. Vazne nevim a vsechno se to ted obraci proti me.

Odpověděl: Amrit Sen
Zdeno, zdravím Vás,
díky za důvěru a sdílení příběhu. Především Vám gratuluji, že se držíte, máte můj obdiv i respekt.
Není mi úplně jasné, jestli se chcete s tetou, která se nejspíš upije k smrti, usmířit s tím, že si ať tak, či tak, necháte dál kontaminovat život, nebo jestli se ptáte, jak pomoci závislému, který o to nestojí a problém si nepřipouští.
Východiskem z této situace může setkání s odborníkem některého zařízení, které poskytuje bezplatné poradenské konzultace rodinným příslušníkům a blízkým uživatelů návykových látek. Internetové poradenství má své limity, není nad osobní pohovor.
Z mého pohledu tím, kdo v tomto čase potřebuje podporu a pomoc především, jste Vy. Trápíte se, možná ve větším ohrožení, než většina zbytku světa...
Proto Vám doporučuji zavolat do nejbližší adiktologické ambulance, AT poradny, nebo obdobného zařízení v okolí, či dosahu a domluvit si termín schůzky.
Těžko pomáhat někomu, kdo pomoci nechce, tím spíš dokud nedokážu pomoci sobě, tak to prostě nefunguje.
Při osobním pohovoru, po bližším seznámení se situací, Vám zkušený specialista doporučí konkrétní kroky, jak ji řešit, co užitečného můžete především pro sebe podniknout, abyste byla pevnější v kramflecích, přes trápení dala větší prostor radost a žila svůj život, nikoli život někoho dalšího. Dozvíte se, jak s dotyčnou ne/komunikovat, jestli a jak se lze případně pokusit podpořit motivaci příbuzné ke kontaktu s odborníky a léčbě.
Když napíšete ve kterém, nebo poblíž kterého většího města bydlíte, rád Vám potřebné kontakty na bezblatné služby v okolí obratem pošlu.
Jak je můžete podle oblasti a typu zařízení vyhledat sama, se dozvíte na stránkách naší poradny, v rubrice Kontakty: http://www.drogovaporadna.cz/kontakty.html
Přeji Vám vše dobré, držím palce!
Kdykoli napište, Amrit Sen.