Švagr ma problem s drogami
Lenule
Dobrý den mám 20leteho švagra který má problém s drogami nepracuje penize si pujcuje a krade je příbuzným můj dotaz zní jak ho přinutit k léčbě opcas je až moc agresivni

Odpověděl: Jiří Tupý
Dobrý den Lenko,
Vaše otázka zní jasně, odpověď bohužel už tak jasná být nemůže. Popisujete chování člověka, který je závislý - dalo by se říci, že vše co uvádíte, může patřit mezi typické důsledky problémového užívání drog. Uvádíte, že švagr nepracuje, krade, někdy bývá agresivní. O Vašem švagrovi toho příliš nevíme, ale je zřejmé, že závislost má negativní dopady na několik oblastí jeho života - zdravotní, sociální, ekonomickou... A dopadá i na životy jeho blízkých.
Píšete, že švagrovi je 20, je tedy plnoletý. V takových případech nemají příbuzní a blízcí moc způsobů, jak ho přesvědčit, přinutit, aby se šel léčit. Zřejmě jediná situace, jak člověka trpícího závislostí proti jeho vůli přinut k léčbě, je taková, že ohrožuje na zdraví nebo životě sebe nebo své okolí. V takovém případě může lékař nařídit nedobrovolnou hospitalizaci. Otázkou však je, zda má taková nedobrovolná hospitalizace z dlouhodobého hlediska smysl.
Primární v léčbě závislostí je motivace samotného závislého. Pokud motivovaný není, nikdo a nic ho pravděpodobně nedokáže přinutit. Naopak pokud v sobě nalezne alespoň kousek motivace, bývá velmi cenná podpora rodiny a odborníků.
Důležité je nastavit příbuznému, který bere drogy, jasné hranice. Dát mu jasně najevo, že tu pro něj jste a pokud si bude chtít nechat pomoct, budete ho podporovat. Pokud však žádné změny chtít dělat nebude, je důležité, abyste chránila především sama sebe a další členy rodiny.
Někdy pomůže, když lidé v situaci podobné té Vaší proberou svou situaci s terapeutem. S ním je možné situaci více probrat, zjistit možnosti, zorientovat se ve svém prožívání a potřebách. Takové služby bývají poskytovány bezplatně. Pokud jste z Prahy, můžeme Vás odkázat na Poradnu pro rodiče a osoby blízké. Pokud jste odjinud, rádi Vám zašleme kontakt na podobná zařízení ve Vašem okolí.
Poradna pro rodiče a osoby blízké SANANIM
adresa: Žitná 1574/51, 110 00 Praha 1
pevná linka: 284 824 234
mobil: 739 268 527
e-mail: rodice@sananim.cz
web: http://www.sananim.cz/o-nas-1/poradna-pro-rodice-ppr.html
Přejeme Vám hodně sil.
Jiří Tupý