Pervitin
Karbon
Větě v dotazu: "Pry jeho terapie je novy partnersky vztah. Co se s terapii stane po rozpadu jeho noveho vztahu...to se dotkne opet celeho blizkeho okoli" nerozumím. Na co se touto větou chcete zeptat? Z celého vašeho dotazu mám pocit, že se chcete zeptat na něco více konkrétního, ale nedokážu vyluštit, na co přesně...? Co vás vlastně přesně zajímá?
Dobrý den pane Chudomeli,
jmenuji se Martina, ten popisovany muz je mym manzelem a rozvadime se a je mi bez nej skvele.
Po 3.pobytu v lecebne se vratil k marihuane a piti alkoholu, jako nahrazky za pervitin. Nechodi k psychiatrovi ani nenavstevuje naslednou terapii - povazuji oboje za dulezite podpory v lecbe--v abstinenci. Abstinenci od navykovych latek nedodrzuje. V soucasne době mu psychickou podporu dava jeho novy vztah, není to odborna podpora, ale diky tomu dodrzuje stanovene domluvy, a pravidla, která ja urcuji vzhledem k naší dceri. Ma pravidla jsou realna, dodrzuje je akorát chce posouvat hranice, ale se setkavanim jeho s dcerou souhlasim.
Je celozivotne zvykly porusit cokoliv dane, lhat, opakovane lhat, a opet opakovane lhat. Ma spokojeny vztah, to je v poradku. A jako spoustakrat a vlastne vzdy, az mozek vystrizlivi i z opojeni hezkého vztahu, bude u nej nasledovat hluboky pad. To, ze svůj soucasny vztah po 2mesicich povazuje za jedinou terapii, kterou ma, není od nej v poradku, nemysli na zadni kolecka---dochazeni do Modreho krize anebo k psychiatrovi. A timhle jsem se asi vypovídala. To mi asi ani nic nereknete.
Především jste mi odpověděl, ze to uzivani ma ruzne následky na ruzne lidi. Tomu rozumim. Mam strach o dceru, která s nim travi cas, stupnuje se to ve me i když jsem se to snažila racionalne nezveličovat. U nej je otázkou casu, kdy selze a vypomůže si jakoukoliv návykovou latkou když bude ve stresu anebo naopak všechno bude uplne suprovni, protože ma setrene vnimani reality. Ani druhé vypovidani nestaci sdelit vse. Tak to nyní ukoncim a pockam, az budete moci reagovat. Pisu bez diakritiky, ale pocitac mi to premenuje; to jen pro vysvetleni textu.
Dekuji, Martina

Odpověděl: Jakub Chudomel
Dobrý den Martino,
děkuji za vysvětlení, nyní již myslím, že vašemu dotazu rozumím. Ptáte se na to, zda: "... je mozne, ze se u nej projevuje psychicke onemocneni vlivem zneuzivani pervitinu? Jde mi o ty psychicke nasledky, muze se to zhorsovat?". Domnívám se, že vám jde o bezpečí dcery, případně dalších osob při podezření z rozvoje psychického onemocnění u vašeho manžela, se kterým se rozvádíte.
Také již rozumím odkazu na nový vztah.
Nejdříve k tomu druhému. Ano; někdy se abstinující závislý člověk upne k zamilovanosti a navazuje nový vztah, jelikož se domnívá, že to je účinná cesta, jak vyřešit své problémy, které do té doby řeší drogama (závislostí). Jde o logický a pochopitelný mechanismus. Stav zamilovanosti totiž přináší mnoho příjemných prožitků, naději, optimismus, a podobně, na rozdíl od funkční psychoterapie, kdy proces léčby musí procházet  krajinou vlastních nedostatečností, bolestí, křivd, a podobně. Příklon k novému vztahu bývá nevědomý proces. Jakási "autoimunitní" reakce na "bolestivost" konfrontace s vlastní realitou v terapii závislosti. Většinou nemá takový vztah dlouhého trvání a jeho ukončení přináší zvýšené riziko relapsu závislosti.
K první části dotazu. Zda se u manžela projevuje psychické onemocnění a zda jeho příčinou je zneužívání pervitinu, lze potvrdit či vyloučit jen na základě důkladného psychologického a psychiatrického vyšetření.
Někdy to tak bývá. Stejně tak se často stává, že psychická porucha je primární a její nositel v rámci jakési "automedikace" užívá psychiku ovlivňující látky (drogy), aby dokázal se svojí psychickou poruchou žít. Tedy ji "léčí" intoxikací, respektive závislostí. A může to být i jinak. Zde jinou, konkrétnější, odpověď bez uvedených vyšetření nemám.
Domnívám se, že byste měla být v kontaktu s některým z programů určených blízkým osobám závislých. Nejméně proto, že v takovém prostředí, které je dostatečně informované a odborné, můžete vcelku operativně konzultovat různé signály a symptomy v chování vašeho muže, aby se v případě, že se vaše podezření potvrdí, mohlo bezprostředně reagovat. Nelze totiž zapomenout na to, že váš muž, byť po rozvodu, má nezadatelné právo na kontakt se svojí dcerou a dcera s otcem a že takový kontakt je pro oba žádoucí. Nesmý však být ohrožující.
Stejně tak, pokud byste chtěla konkrétně a detailně probrat všechna rizika, stojí za to se na takové zařízení obrátit. Pokud byste o to stála, napište, odkud jste a já vám mohu nějaké doporučit.
V Praze jej provozuje například SANANIM. Jde o Poradnu pro rodiče, kterou najdete v centru v Žitné. Kontakty a další informace, např. jak se zde objednat, najdete zde - http://www.sananim.cz/o-nas-1/poradna-pro-rodice-ppr.html ,
S pozdravem JCH