Alkoholicka
Luciana
Zdravím,dělám si obrovské starosti o kamarádku. Je to má nejbližší osoba již velmi velmi dlouho. Je nám kolem 40 let. Problém je v jejím zneužívání alkoholu. Pije víno minimálně litr denně. Možná i víc. Argumentuje tím že to tak dělá celý svuj dospělý život a je naprosto v pořadku dle jejího názoru. Má sedmiletou dceru o kterou se částečně stará kamarádky matka expartner a občas osobně i ona pokud je v kondici. Jen doplním že nemá žádné financní problémy díky bohatým rodičum a stále není zdevastovaná a vypadá dobře. Pokud se pokouším nadhodit téma alkohol skončí to hádkou. Co byste mi poradili? Mam ji ráda nechci se dívat jak se upije. Děkuji a hezký den

Odpověděl: Jakub Chudomel
Dobrý den Luciano,
díky za dotaz.
Schopnost snášet alkohol máme každý výrazně odlišnou. Obecně vyšší rezistenci mají muži, nežli ženy, dospělí, nežli nedospělí, zdraví, nežli lidé zatížení zdravotním problémem. Někdo by se neměl alkoholu v životě ani dotknout, protože jeho snášenlivost je minimální, jiný je pravidelným pijákem po celý život a nepřineslo mu to patrné obtíže. Rozhodující pro míru snášenlivosti alkoholu je krom jeho množství, koncentrace, rychlosti konzumace, apod., míra produkce enzymu alkholdehydrogenáza (více k tomuto najdete zde - https://www.tribune.cz/clanek/27088-tolerance-k-alkohol ).
Rozumím tomu, že si děláte starosti. Sdílí někdo tyto vaše starosti? Co kamarádčiny rodiče. Ti vidí, že denně pije...? Někdo další z příbuzných? Ostatní kamarádky?V tlaku na kamarádku nemusíte být sama, pokud ostatní vidí stejné riziko, jako vy. Zeptejte se jich na to.
Píšete, že kamarádka již velmi dlouho pije nejméně litr vína denně. To je skutečně obvyklý způsob, jak si zadělat na velký problém s alkoholem. O tom, jaké konkrétní problémy to kamarádce přináší však nepíšete nic. Pouze zmiňujete, že "... o dceru se postará, pokud je v kondici". Aby člověk, který má problém s nadměrným pitím alkohlu se svým pitím začal něco dělat, musí mu to přinášet problémy. A to takové, které již nelze přehlédnout. Buď v oblasti sociální, zdravotní, nebo psychické. A ani potom to nebývá samozřejmé. Takového člověka je většinou třeba s jeho problémy konfrontovat. Aby přistoupil na to, že mu/jí právě pití alkoholu tyto problémy přináší. Až tohle onen/ona pochopí, až na to přistoupí, teprve potom je můžné něco dělat. Někdo se, bohužel musí opravdu nejdříve zdevastovat, aby na to přistoupil.
Víte něco o tom, proč tak denně pije? Z nudy? Nechodí do práce? Neřídí auto? A napadá mne řada dalších otázek. Pokud se jimi chcete zabývat a chcete zkusit kamarádce pomoct, byla by vhodná osobní konzultace s odborníky. V Praze je například Poradna pro rodiče, jejíž "Primární cílovou skupinou jsou rodiče a další blízcí osob ohrožených závislostí (drogy, gambling, sociální sítě, alkohol a další), kteří jsou jakýmkoli způsobem problémem zasaženi. Není přitom důležité, zda je osoba závislá rovněž ke spolupráci ochotná". Adresu a další informace najdete zde - http://www.sananim.cz/o-nas-1/poradna-pro-rodice-ppr.html .
Pojud byste ještě něco potřebovala, napište.
S pozdravem J.Chudomel