Jak dostat drogově závislé syna do lečebny
Roman
Dobrý den mám problém se synem je 19 bude mu v květnu 20 let a bere zhruba rok pervitín před tím hulil jenom marihuanu co vím,je to ve fázi že doma krade nechodí do práce a je zlej.Nechci aby skončil v kriminálu chci mu pomoct mám ho rád a chci se zeptat zdali je možné ho dostat do lečebny nebo podobného zařízení.My jsme bezradní nechci ho vyhazovat na ulici!!!Poradíte mi prosím.Děkuji!!!!Mxxxxxx

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás, Romane,
díky za dotaz i za důvěru, se kterou se ozýváte. Vaše jméno v dotazu jsme z důvodu zachování anonymity umazali.
Píšete, že situace trvá rok. Syn bere pervitin, dříve užíval marihuanu, nyní nechodí do práce, krade a je na lidi ve svém okolí zlý.  Je mu 19 let, bude mu 20, je tedy zodpovědný sám za sebe a nástup do léčby musí být jeho vlastní rozhodnutí. Syn s vámi bydlí, chápu to dobře? Z vašeho dotazu však netuším, jestli jste s ním o možnostech léčby hovořil, případně jak se na situaci dívá on sám?
Existují možnosti, jak umístit do léčby člověka proti jeho vůli, jde o léčbu nařízenou nebo uloženou soudem. K těm však dnes dochází stále méně často, a to hlavně z toho důvodu, že tímto způsobem vynucená léčba má velmi mizivé účinky. I proto k nim soudy přistupují zejména tehdy, když o ně má sám dotyčný zájem.
Jestli jsem to dobře pochopila, syn si zatím žádný problém nepřipouští, je to tak? To vy jste ten, kdo vidí, jak to s ním jde z kopce, cítíte se zoufalý a bezmocný a nevíte, co dělat. Nechcete ho vyhodit na ulici, ale zároveň byste rád, aby se probudil, uvědomil si problém a začal s tím něco dělat, je to tak? Jste to tedy vlastně hlavně vy, kdo vidí problém, nikoli syn. Chápu to dobře?
Situace trvá už celkem dlouho a není v našich silách na dálku rozplézt, co se děje a poradit, co udělat. Ostatně ono většinou ani žádné rychlé a snadné řešení neexistuje. Ale chápu to tak, že jste už některé věci vyzkoušeli a nic nefungovalo. Situace se nemění, nebo naopak i horší. Vám na synovi záleží, ale vidíte, že nic nepomáhá, trápí vás, když vidíte, jak si ubližuje a když i přes vaše naléhání nic pro změnu nedělá. Možná máte obavy o jeho zdraví, ale také o jeho budoucnost. Možná přemýšlíte, co jste měli jako rodiče udělat jinak, kde jste udělali chybu. Možná vás trápí ne jen pocity bezmoci, ale i viny. Možná máte na syna vztek a nebo jste unavení a vyčerpaní, opakovaně zklamaní a už mu nevěříte. Netuším.
V podobných situacích proto rodičům doporučuji obrátit se na Poradnu pro rodiče a blízké uživatelů drog, kde si mohou od podobných emocí ulevit, probrat situaci podrobněji a ve všech souvislosech, podívat se na to, co v minulosti alespoň trochu fungovalo, uvědomit si, co nefunguje a vyhnout se tomu, zjistit možnosti léčby, vymyslet jak nastavit synovi hranice tak, aby svou závislostí pokud možno neničil vás, a hlavně najít způsob, jak se synem komunikovat tak, aby si problém uvědomil. Co vy na to? Dávala by vám návštěva poradny, kde vás nikdo nebude soudit, nebo hledat chyby, ale naopak vás vyslechne a společně s vámi bude hledat řešení, smysl? Pokud ano, a jste z Prahy, můžete kontaktovat naši Poradnu pro rodiče a blízké uživatelů drog v Žitné 51 (kontakt a odkaz níže). Nebo napište, která větší města jsou vám dobře dostupná, pošlu kontakty.
Obecně pár rad k tomu, jak vést konstruktivní rozhovor s dítětem/partnerem/blízkým, který má nejspíš problém s drogami, najdete zde.
Kontakt na poradnu:
Poradna pro rodiče (PPR)
Pondělí 9 - 19
Úterý - čtvrtek 9 - 17
Pátek 9 - 15
Žitná 1574/51
110 00 Praha 1
pevná linka: +420 284 824 234
mobil: +420 739 268 527
e-mail: rodice@sananim.cz
Služby poradny jsou poskytovány diskrétně a zdarma.
S pozdravem a přáním hodně sil a trpělivosti,
Gabriela Minařík.