Halucinace - kam dál?
Anna-Marie
Dobrý den. Minulý týden byl bratr hospitalizován do Bohnic pro poruchy způsobené více drogami - syndrom závislost. Ale hned po 5 dnech byl propuštěn. Po návratu domů není, pochopitelně, adekvátní, mluví úplně zcestně, má halucinace, v bytě rozbíjí věci, dveře, leze balkonem apod. Ale ať se kamkoliv obrátíme s tím, co máme dělat (včetně Bohnic a Sananimu), říkají nám, že se k léčbě musí bratr přihlásit dobrovolně. Ale jak se proboha může přihlásit dobrovolně, když je úplně mimo, a neví, co je realita a co jeho paralelní svět!? Co v této situaci jako rodina můžeme, prosím, dělat? Děkuji!

Odpověděl: Markéta Kordová
Anno-Marie, dobrý den,
tyto stránky provozuje také SANANIM...
Jak Vám řekli kolegové, léčba závislosti je záležitostí dobrovolnou, a to z toho důvodu, že pokud dotyčná osoba není dostatečně motivována a ochotna začít pracovat na změnách vzorců chování, neplní pak léčba účel. Motivace a ochota spolupracovat je velmi důležitá a nezbytná.
Co se týče nedobrovolných pobytů: je to tak, že pokud nastane situace, kdy je konzumující osoba v ohrožení svého života nebo svým jednáním ohrožuje své okolí, lze zavolat záchranný systém (podle toho co jste uvedla, to vypadá, že důvod volat je). Tato osoba je pak převezena na psychiatrii, kde je pouze po dobu, než odezní akutní stav. Nejedná se tedy o klasickou léčbu závislosti, jak jsem uváděla výše, s tou je potřeba souhlasu dané osoby. Pokud lékaři usoudí, že stav hospitalizovaného se nelepší, mohou pak požádat soud o prodloužení hospitalizace (to jsou, ale povětšinou případy, kdy je s diagnózou závislosti spojena další závažná psychiatrická dg).
Také existují tvz. ochranné léčby, ale ty bývají nařízeny soudem v rámci rozsudku v trestním řízení v případech, kdy se závislá osoba opakovaně dopouští trestné činnosti. V těchto případech může soud nařídit ochranou léčbu, ale není to pravidlo.
Přeji, aby se Vám to podařilo brzo vyřešit!
MK