pervitin
beatrix
Dobrý den.přítel mé dcery užívá rok nitrožilně pervitin.slibuje,prosí.Přestal chodit do práce(byl velmi šikovný pozemní projektant).tvrdí že přestane sám.odmítá léčbu.Já se zlobím na dceru,že mu věří,protože pak je sklamaná.může opravdu vlastní vůlí přestat?děkuji vám Beatri
Je mu 23 let od dětství trpí nejslabší formou autismu(nemá žádné sebevědomí)

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás, Beatrix,
chápu, že se na dceru zlobíte. A dost možná je za tím zlobením se hlavně to, že o ni máte strach, nechcete, aby se trápila a přítel jí svým chováním ubližoval. Nebo se pletu? A máte pravdu, často ti nejbližší trpí závislostí minimálně stejně, jako ten, kdo drogy užívá - není výjimkou, že se hovoří o spoluzávislosti. Závislost se v takových situacích stává středobodem všeho dění a vše se točí kolem ní. Lidé se nestarají o sebe, neužívají si života, ale stále se zaobírají a trápí závislostí. Navíc se nedovedou vztahu se závislým vzdát - bojí se, že by ztratili kontrolu nebo přehled, co se s ním děje, zůstali sami apod. A tak se všichni, někdy i celé rodiny, točí v začarovaném kruhu spoluzávislosti a závislosti na drogách.
Pravdou je, že skutečně existují lidé, kteří dokázali sami pervitin vysadit. Otázka je, jestli na tom byli tak, jako přítel vaší dcery. A i kdyby ano, nikdo vám nezaručí, jak to v jeho případě dopadne. Přeci jenom píšete, že užívá drogy nitrožilně (což je nejrizikovější a i velmi návykový způsob užívání), takto už je užívá rok (což je celkem dlouhá doba) a pokračuje v tom navzdory tomu, že přišel o práci a trápí tím přítelkyni. Takže se přikláním k tomu názoru, že je v poměrně velkém průšvihu a bez pomoci se obejde jen stěží. Jestli je to tak, že odbornou pomoc a léčbu odmítá, pak bych doporučila vaší dceři, aby se na poradnu obrátila ona sama. Jednak si tam bude moci o všem promluvit, ulevit si od pocitů viny, výčitek, bezmoci, ale také vzteku a zloby, druhak zjistí, jaké má přítel možnosti, pokud by se léčit chtěl, a v neposlední řadě se může poradit, jak s přítelem komunikovat, jaká nastavit pravidla tak, aby mu pomohla uvědomit si, že má problém. Myslíte, že by o něco takového stála? Služby podobných poraden jsou poskytovány zcela diskrétně a zdarma, stačí zavolat a objednat se. Pokud by byla dcera z Prahy, mohu jí doporučit kontaktovat naši Poradnu pro rodiče a blízké uživatelů drog v centru Prahy (přidávám kontakt), nebo napište, která větší města má dobře dostupná, poslala bych kontakty.
Poradna pro rodiče SANANIM
Pondělí 9 - 19
Úterý - čtvrtek 9 - 17
Pátek 9 - 15
Žitná 1574/51
110 00 Praha 1
pevná linka: +420 284 824 234
mobil: +420 739 268 527
e-mail: rodice@sananim.cz
S pozdravem,
Gabriela Minařík.