Problém s pritelem
J.... M.... T
Dobrý den, potřebuji vědět od Vas názor. Můj chlap má zkušenost s thc, a dříve i snupal. Už nějakou dobu se hadame kvůli doopravdy malickostem. Je podráždění,jeden den normální pak zas úplně na ránu. Dokonce si i vymysli různé věci, pak ani neví co mě vlastně říkala a vše je zase jinak. Teď si vymyslel že bude met leukemii, od doktorky dostal prášky na alergii. Řekl to jen jeho matce a jeho ségře, mě ne, řekl jim ať mi to neříkají. Já dělám že Teda nic nevím a už jsem si zjistila info o t jeho zdravotním vymyslu.Jeho sestra mi řekla, že ten pervitin prostě bere, zeji to i říkal, ne pořád ale bere sem tam. Může být z pervitinu tak naladovej a podrážděné a tak si vymyslet strašně. Mě to strašně trapi. On je chlap jak hora, není hubené, ji..... Kolikrát vytuhne za bílého dne až do večera. Jen chci znát názor, jestli to je tím že bere pervitin a to jeho chování, vymýšlení je prostě důsledek? Ke mě se chová příšerně prostee,v maličkostech vidí obrovský problém že tu jeci a urazi.... Děkuji za odpověď

Odpověděl: Amrit Sen
Zdravím Vás,
díky za důvěru. Chápu Vaše trápení, obavy i pocity bezmoci. Z toho, co píšete, si netroufnu posoudit, jestli přítel pervitin užívá, či nikoli, byť tomu mnohé nasvědčuje.
Tím, kdo v tak náročné situaci teď potřebuje podporu a pomoc, jste především Vy, ať už je to s přítelem jakkoli. První podmínkou k tomu, aby se vůbec něco mohlo pozitivním směrem pohnout, je přiznání problému, sobě samotnému i dalším lidem, bez toho se k lepšímu nemůže změnit nic, naopak, tedy, pokud "do toho" opět spadl, nebo jestli drogy po celou dobu užívá.
Internetové poradenství má své limity, jednoznačné návody neexistují, není nad osobní pohovor.
Doporučuji Vám tedy zavolat do nejbližšího zařízení, které poskytuje bezplatné služby a poradenství rodinným příslušníkům a partnerů závislých na návykových látek a domluvit si termín schůzky. Nesejde na tom, jestli zvolíte adiktologickou ambulanci, AT poradnu, kontaktní centrum, nebo obdobný typ služby.
Při osobním pohovoru, po bližším seznámení se situací, Vám zkušení odborníci doporučí konrétní kroky, jak ji řešit, jak s partnerem komunikovat, a pokud drogy užívá, jak se lze pokusit podpořit jeho motivaci k zásadním změnám, kontaktu s odborníky a případné léčbě.
Také, jak v tak náročné situaci "ošetřit" sebe, abyste byla pevnější v kramflecích, dokázala se vyhnout chybám a špatně volené podpoře partnera, abyste jen, byť s nejlepšími úmysly, neumožňovala jeho strvávání v dalším užívání a nepodílela se na jeho propadu do ještě hlubší závislosti, nestala se spoluzávislou, aniž byste sama návykové látky užívala.
Spoluzávislost je nemoc, kdy partner, rodič, nebo jiný blízký, přijme závislostní vzorce chování, nechá se bezhraničně manipulovat, zatlačit se do kouta. Přestane žít vlastní život, žije život druhého, a nezřídka pak trpí více, než závislý parner, se všemi negativními důsledky, které tato nemoc má.
Jednejte, dokud je čas. Jednoznačně tak prospějete sobě, vztahu, má li vydžet, či skončit, příteli i zbytku světa.
Když napíšete ve kterém, nebo poblíž kterého většího města bydlíte, rádi Vám obratem potřebné kontakty na kvalitní bezplatné odborné služby obratem pošleme.
Jak je můžete, podle oblasti a typu zařízení vyhledat sama, se dozvíte na stránkách naší poradny, v rubrice Kontakty: http://www.drogovaporadna.cz/kontakty.html
Pokud jste z Prahy, nebo okolí, kontaktujte a domluvte se s pracovníky naší specializované, bezplatné Poradny pro rodiče a partnery:
Poradna pro rodiče a partnery PPR SANANIM
Žitná 1574/51
110 00 Praha 1
Pevná linka: +420 284 824 234
Mobil: +420 739 268 527
E-mail: rodice@sananim.cz
Web: http://www.sananim.cz/o-nas-1/poradna-pro-rodice-ppr.html
Provozní doba:
Pondělí 9 - 19
Úterý - čtvrtek 9 - 17
Pátek 9 - 15
Užitečné odkazy:
http://www.drogovaporadna.cz/pro-rodice-a-blizke.html
http://www.drogovaporadna.cz/pomoc-a-lecba.html
http://www.drogovaporadna.cz/drogy-a-nemoci/psychicka-onemocneni-a-drogy.html
http://www.zavislosti.com/spoluzavislost.php
http://www.janjilek.cz/knihy/ze-zavislosti-do-nezavislosti-spoluzavisli-a-nestastni
https://psychologie.cz/poradna/pritel-z-rodiny-alkoholiku-spoluzavislost-je-stejne-velky-problem/
http://www.anima-terapie.cz/nase-programy/17-zavisli-na-zavislych
Budeme rádi, když napíšete, jak Vám je, jak si stojíte a jak se situace vyvíjí.
Také, jestli Vám byla odpověď užitečná.
Přeji Vám i partnerovi vše dobré,
nezapomínejte na sebe, Amrit Sen.