Když je problém, pije
Gita
Dobrý den,
chtěla bych Vás poprosit o radu ohledně mého přítele.
Byl profesionální sportovec a kvůli úrazu musel před několika lety ukončit kariéru. Ze dne na den musel přestat sportovat a protože jeho tělo nebylo unavené, nemohl spát. Tím začal jeho problém s pitím.
V tuhle dobu už nepije pravidelně, ale pije, když se pohádáme. Ani to nemusí být závažná hádka, stačí, když se nepohodneme. Vezme si potají flašku, a opije se, asi protože chce před problémem utéct? Sám potom lituje a říká, že se nechce ani vidět a že neví, proč to udělal a že u toho vůbec nepřemýšlel.
Sám to vidí jako velký problém. Je mu líto, že se kvůli němu trápím já. Jednou jeho pití zašlo tak daleko, že se celkem vážně zranil. Od té chvíle pár měsíců nepil vůbec ani lehký alkohol. Pak si myslel, že už je to všechno v pořádku a sem tam si dal v rozumné míře pivo nebo víno. Nedělalo mu problém se trochu napít a přestat. Jenže jsme se pak nepohodli a opět sáhnul po flašce tvrdého. Sám pak navrhoval, že by se šel léčit, ale bojí se toho. Zjišťoval si nějaké informace a myslí si, že ambulantní léčba moc nezabírá, ale tříměsíční léčby mimo domov se bojí.
Nevím, jak bych mu mohla pomoci. Udělám cokoliv, aby se z toho dostal, opravdu mi na něm záleží a vím, že jemu záleží na mě. Jak se mám chovat, když taková situace nastane? Mám mu vynadat nebo ho politovat? Sám si sype popel na hlavu a lituje, nechci mu ještě přitěžovat výčitkami, bojím se, že by to zase řešil pitím. Zároveň mi ale nejde ho litovat a utěšovat, protože jsem zklamaná a mrzí mě to (popravdě to opravdu těžce nesu a bojuju sama se sebou, hledám, kde jsem mohla udělat chybu a je mi z té situace fyzicky strašně špatně).
Je nějaká možnost, jak bychom to mohli zvládnout sami? Nebo by bylo lepší konzultovat s nějakým odborníkem (pokud ano, vůbec nevím, na koho se obrátit)?
Nemyslím si, že je typický příklad alkoholika, opravdu nepije každý den ani každý týden. Když pije na zábavě, neopíjí se do němoty, ví kde má míru. Mám pocit, že pitím jen utíká před problémem. Pokud by byla nutná hospitalizace, bojím se, že by ho to psychicky úplně zlomilo.
Předem děkuji za odpověď.

Odpověděl: Jiří Tupý
Dobrý den Gito.
Vnímám, že Vám na příteli opravdu záleží a že mu chcete pomoct. Je proto dobře, že jste napsala. V dotazu jste velice srozumitelně popsala základní obrysy problému. Víte, že přítel začal pít v kontextu změny životního stylu, kdy byl po úrazu donucen přestat sportovat a alkoholem začal "řešit" problémy se spánkem. Víte, že nepije pravidelně a že ve společnosti dokáže pít s rozumem, ale že problémem je, když utíká k alkoholu po hádce nebo jen drobné neshodě.
Tento vzorec, kdy přítel místo konstruktivního řešení utíká k alkoholu, je velice nebezpečný. A s největší pravděpodobností si i on sám uvědomuje, že nejde o skutečné řešení, ale pouze o únik a okamžitou úlevu. Po vystřízlivění si alkohol vybírá svou daň v podobě sebevýčitek a pocitu selhání. Alkoholismus má různé podoby, nemusí jít jen o každodenní pití.
Důležité je, že je přítel ochotný uvažovat o změně. Sám příšel s tématem léčby. Je pochopitelné, že má kolem toho nejistoty a obavy. Léčba závislosti na alkoholu má několik podob - může jít o léčbu ambulantní nebo pobytovou. Také existují (jako doplněk léčby) svépomocné supiny. Základní podmínkou úspěchu většinou bývá trvalá a úplná abstinence od alkoholu. Pokusy o tzv. kontrolované pití často přinášejí spíše další pocity selhání.
Vzhledem k tomu, že jste oba otevřeni k řešení vaší společné situace, doporučil bych vám společnou konzultaci u odborníků z adiktologických služeb. U nich můžete dostat informace, podporu, sdílet své trápení. Na základě takové konzultace se můžete Vy i Váš přítel lépe rozhodnout, co bude nyní nejlepší. V Praze provozujeme pro tyto účely Poradnu pro rodiče a osoby blízké (http://www.sananim.cz/o-nas-1/poradna-pro-rodice-ppr.html). Tyto služby jsou poskytovány zdarma. Pokud jste odjinud, rádi Vám zašleme kontakty na podobná zařízení ve Vašem okolí - napište prosím.
S pozdravem
Jiří Tupý