heroin
rola
Dobrý den, máme velký problém a nevíme si s ním rady.Náš 33 letý syn začal před rokem užívat heroin, kouří ho několikrát denně z alobalu. Čeká s partnerkou za pár dnů dítě ( jeho partnerka nic neužívá,nepije ani nekouří), bydlí u nás v domě,kde mají v patře samostatný byt i s vlastním vchodem.Než spadl syn do této závislosti,cca od 20 let kouřil marihuanu. Měli jsme s ním velké výstupy,domluvy,prošení i při marihuaně a ted ještě větší. 2x se snažil odvykat od Heroinu,ale vždy vydržel jen max 1-2 a pak znovu.Ze začátku nám to zapíral,styděl se,ale ted už se tím ani netají a nemá už ani snahu přestat.Neporadí si s ním ani jeho přítelkyně, ani před ní už se neschovává a kouří před ní.Začal být agresivní,zlý,vulgární, strašně zhubl, nejí a v noci nespí.Snažili jsme se mu domluvit,prosit ho,vyhrožovali vyhozením z domu,manžel mu dokonce dál pár facek, ignorovat ho,zkusili jsme ho i třeba ponižovat,že je ubohý feták,že se za něj stydíme..prostě nic nepomáhá i když jsme vyzkoušeli vše. Vždy když zkoušel přestat a měl abstinenční příznaky a bylo mu zle,zvracel atd., vždy jsme ho podporovali,chválili ho,zvedali mu sebevědomí,že mu věříme,že je frajer,že to dokáže a k ničemu.Ted jsme všichni rezignovali a vůec nevíme co dělat. Neumím si představit,jak to bude fungovat,až se narodí miminko,jak budou žít pohromadě s takovým fetákem, jak to jeho přítelkyně zvládne při něm s péčí,když bude potřebovat klid a péči. Syn o vše ztratil zájem,je zlý,vzteklý,sobecký, zajímá ho jen aby mohl kouřit a podle přítelkyně chodí kouřit každou hodinu. Jsme z toho všichni tady už úplně vystresovaný,bez chuti k životu,já už nefunguji bez neutŕolu a nevíme jak dál. Manžel ho chce vyhodit,ale vím ,že sem bude chodit dělat zle,protože tu bude mít přítelkyni a dítě. Z manžela má respekt, nedovolí si ,když je doma dělat v domě zle,ale když je manžel v práci, tak tu křičí,nadává nám sprostě atd.,fyzicky ale nikoho nenapadá.A samozřejmě se o něj o strašně bojím, že se mu něco stane ,když tak moc fetuje a když vidím jak chátrá,je strašně vyhublý,má velké hnisavé rány na obličeji,pořád otvírá a zavírá pěsti,zřejmě křeče, jsem z toho strašně nešťastná. O léčení nechce ani slyšet a když ho prosíme aby přestal už kvůli jeho dítěti,tak řekne,at se nestaráme,že on nefetuje,prostě plácá nesmysly a něky zase,že fetuje kvůli nám. Byl to inteligentní kluk a ted mluví takto z cesty. Nikam ani nechodí, že by ho sváděli kamarádi,fetuje sám a je skoro pořád zalezlý doma.Zatím na drogy finance má,pracoval 5 let v americe a dost peněz si našetřil, takže ted ani nepracuje. Prostě kolotoč a rok přímo pekla.Ničí celou rodinu, my už ani nežijeme,denně se tu řeší jen on, vše se točí jen okolo něho a na všech se to už začíná podepisovat a on si vesele fetuje.Naposledy zkoušel přestat ( po druhé) před 3 týdny a vydržel to 4 dny a od té doby se za to ani nestydí,netají to, ted jsme zrovna ve fázy, kdy si ho vůbec nevšímáme,manžel mu zakázal chodit do našeho patra a ignoruje ho, ale jemu je to už jedno.Ted doufáme,že se v něm něco hne,až se mu narodí sym,ale moc tomu nevěříme.Prosím je nějaká rada, jak toto řešit,jak mu pomoct, jak ho k něčemu donutit ? Jak se máme k němu chovat nebo co udělat,aby se vzpamatoval ?Moc vám děkuji za odpověd

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás.
Podle Vašeho popisu to vypadá na velmi náročnou situaci, už s ohledem na brzy narozené miminko. Také to vypadá, že jste vyzkoušeli vše, co šlo, bohužel, zatím neúspěšně. Syn pomoc odmítá, stejně tak asi si i připustit, že má vlastně problém, který by měl začít aktivně řešit. Pokud konzumující osoba nevnímá, že je třeba něco změnit, nemá dostatek motivace, je to o to složitější...
Také uvádíte, že se syn o abstinenci sám pokoušel, ale vydržel to pouze v řádu pár dní, neustál zřejmě fyzické obtíže abstinenčního syndromu, které bývají při závislosti na opiátech opravdu velmi nepříjemné. Samozřejmě, že by bylo nejlepší řešení, kdyby abstinenční stav prodělal na detoxifikační jednotce, kde by mu pod lékařským dohledem pomohli tyto stavy zvládnout, aby vysazení nebylo tak moc útrpné, ale jak píšete, o tom zatím slyšet nechce...Nezvažoval, alespoň třeba možnost substituční léčby?
Umím si představit, jak je synova závislost zátěží pro blízké okolí, tedy pro Vás jako rodiče, stejně tak pro těhotnou partnerku. Těžko takto přes internet vymyslet účinné řešení a shrnout ho do pár vět.
Možná by nebylo od věci, prozatím, využít poradenských služeb pro rodinné příslušníky a více celou situaci probrat, zkusit naplánovat nějaké další kroky, doplnit si informace...To, že syn pomoc v tuto chvíli odmítá, neznamená, že ji nemůžete využít Vy, třeba by se dalo něco vymyslet, třeba by Vám to pomohlo si ujasnit Váš postoj...
Víte kam případně zajít?
Prozatím můžete prostudovat základní informace pro blízké osoby, zde:
http://www.drogovaporadna.cz/pro-rodice-a-blizke.html
Klidně ještě napište, přeji dostatek sil všem zúčastněným!
S pozdravem, MK