Nepoznávám
Ivcaa
Dobrý den, ráda bych se zeptala.. Přítel dříve užíval příležitostně drogy, poté co jsme se poznali byl čisty, hrozně hodný a slušný člověk, narodili se nám dv děti a poslední dobou, je jak vymeneny..
Začal mě šíleně podezrivat z nevěry, prohlíží mi oblečení, hledá samé skvrny, sbírá nečistoty menší než zrnka písku že země, prohlíží vanu, moje spodní prádlo, leze mi do telefonu.. Nejprve jsem myslela, že jde o extrémní žárlivost, bohužel se mi pak přiznal, že bere nějaký amfetamin, já s ničím takovým zkušenost nemám.. Slíbil, že s tím skonci
Teď už začal být i agresivní a nadává mi, mám strach, o děti i o sebe.. Může to chování být z drog? Děkuji

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, Ivco,
pokud je to tak, že se vám partner k užívání amfetaminů přiznal, pak je velmi pravděpodobné, že chování, které popisujete (a připomíná vám extrémní žárlivost a je spojené i s agresivitou), skutečně s užíváním amfetaminu souvisí. Podobný průběh intoxikace zažívá spousta lidí, v běžném životě to vypadá jako paranoia spojená s pocity pronásledování, podezíravostí apod., v partnerském životě to může nabývat podoby extrémní žárlivosti. Výjimkou nejsou ani tzv. záseky na určitých stereotypních a často nesmyslnných činnostech (čištění do "zblbnutí", prohledávání věcí, uklízení, rozebírání elektronických zařízení apod.) nebo i agrese.
Nejprve bych vám doporučila si trochu více účinky amfetaminu nastudovat. Posílám vám proto odkaz na informace o stimulačních látkách, zejména pak pervitinu.
Píšete, že máte strach o sebe a o děti. A to je zcela na místě! Několikadenní užívání takovéto látky bez pauzy může vést až k toxické psychoze, kdy člověk žije v bludech a je těžké odhadnout, jak se bude chovat. Sám nad svým chování do určité míry ztrácí kontrolu. Pokud má váš partner sklony být v těchto stavech agresivní, je potřeba, abyste myslela v prvé řadě na bezpečí svoje a svých dětí. A to třeba i za tu cenu, že na nějakou dobu od partnera odejdete. Máte kam?
V podobných situacích nějakou dobu trvá, než se podaří najít řešení. Proto bych vám doporučila v prvé řadě myslet na bezepčí své a svých dětí a v druhé řadě, obrátit se na poradnu pro blízké uživatelů drog. Jednak si tam o všem v klidu podrobně promluvíte, druhak se budete moci zeptat na partnerovo chování, dovíte se o možnostech léčby a zároveň získáte tipy a doporučení, jak s partnerem komunikovat tak, aby si své chování pokud možno uvědomil a začal situaci řešit. Zároveň se dozvíte, co nefunguje. Nečekejte ale žádné zázraky. Řešení situací jako je tato je často běh na dlouhou trať. Seberte tedy odvahu, postarejte se v prvé řadě o sebe a děti a hledejte pro sebe podporu a pomoc. Máte na ni právo a nejspíš ji budete potřebovat.
Kdybyste byla z Prahy, odkázala bych vás do naší Poradny pro rodiče a blízké uživatelů drog v Žitné ulici. Pokud je pro vás Praha špatně dostupná, napište, která větší města máte v dosahu, poslala bych vám kontakty. Služby těchto poraden jsou zdarma a velmí diskrétní, stačí zavolat a objednat se.
Snad tedy alespoň takto. Budu ráda, když napíšete, jak se situace vyvíjí a kdyby cokoli, ozvěte se.
S pozdravem,
Gabriela Minařík.