Odvykání pervitin
Kobliha
Dobrý den, prosím o radu, jak postupovat v případě, že známý užívá pervitin.
Je plnoletý.
Rádi bychom mu pomohli, jak nejlépe postupovat a kde jsou nějaká zařízení na odvykání? Okres Svitavy
Děkuji za pomoc

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den,
píšete, že váš známý, který už je plnoletý, užívá drogy, konkrétně pervitin. Nepíšete nic o tom, kolik mu přesně je, jak jste na to přišli, jestli se za poslední dobu něco změnilo, jak se chová, jak často užívá, zda pracuje, má přátele, kteří neužívají, co vás s dotyčným spojuje ... chci tím v prvé řadě říct, že se jen těžko takhle na dálku hledají konkrétní kroky, co by mohlo pomoci vašemu známému, aby si uvědomil, že má s drogami problém.
Obecně vám mohu doporučit jen pár věcí:
- nepůjčovat peníze, nedávat věci, které je možné zpeněžit, nepodporovat ho v jeho životním stylu
- jasně pojmenovat, že o problému víte a vidíte ho - popište, jakých změn jste si všimli
- dejte mu prostor, aby mluvil o tom, proč vlastně drogu užívá - hledá v ní energii a radost, kterou v životě nemá? přátele? užívá si sex? co ho u drogy drží, byť je vidět, že už překročil nějakou hranici, které jste si všimli? ale nehádejte se, neargumentujte, zůstávejte u popisu toho, co vidíte, slyšíte, cítíte
- mluvte o tom, jak se cítíte - záleží vám na něm? máte o něj strach a obavy? rádi byste mu pomohli od drog? řekněte mu to!
- nastavte si vlastní hranice - pomáhejte jen s tím, na co se cítíte - nepřekračujte zbytečně svoje pohodlí, nabídněte třeba společné trávení volného času za střízliva, doprovod do zařízení, kde by mohl o svých potížích mluvit, ale není nutné, abyste se objetovali, tahali ho z problémů ... s němi by se měl vypořádat a odpovědně se k nim sám postavit
Někdy pomůže zajít si o společném postupu promluvit i do poradny. Jestli je vás víc, můžete tam zajít společně. Je totiž dobré táhnout za jeden provaz, zaujmout jasný postoj a hranice tak, aby bylo zřejmé, že vám na něm záleží, rádi mu pomůžete hledat řešení, ale s jeho užíváním drog nesouhlasíte a nebudete ho podporovat. Kdybyste stáli o kontakt, stačí napsat, která větší města jsou vám dostupná, doporučila bych vám, kam se obrátit. Stejně tak mohu poslat kontakty na zařízení, na která by se mohl obrátit váš známý. Poradny jsou v každém větším městě, fungují velmi diskrétně a služby nabízí zdarma (jsou placené z dotací).
Snad tedy alespoň takto. Budu ráda, když napíšete, jak jste se rozmysleli, nebo jak se situace vyvíjí.
S pozdravem,
Gabriela Minařík.