Pervitin
Kasso
Dobrý den, máme doma problém, manželka užívá pervitin delší dobu, cca. 5 roky, nebere to každej den, ale 2 - 3 do mesice to zaregistruju, už to z manželkou řeším rok, doma máme kvůli to mu neustále hádky, např. když najdu praznej grip, tak mi odpoví ze to je hodně stary a že už nebere atd. ale vím že bere, je to začarovanej kruh, a už nyní nepoznám zda je pod vlivem nebo ne, do toho užívá neurol cca. 10 let, už nepoznám dojezd tohle ji nakopne atd. Furt mi říká že není závislá a do poradny nechce, nevim co mam delat, máme spolu 2 děti, na to taky nekouká, chci se zeptat zda je závislá a zda se S tim dá ještě něco dělat? Plno mých kamarádů, které také užívají drogy mi říkáj ze se S tim nedá skoncit a ze ona neskončí, podle mě je i ona sama slabá na to aby přestala, furt rika ze na to povahu má, ale nemá neustále to užívá
Děkuji za odpověď

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, Kasso,
děkuji vám za dotaz i za důvěru, se kterou jste se na naši poradnu obrátil.
Píšete, že již řadu let manželka užívá neurol a drogy. Nepíšete, jak často užívá neurol, u pervitinu také přesně nevíte, ale odhadujete, že to bude párkrát za měsíc. Zdá se, že už jste v tomhle začarovaném kruhu tak dlouho, že vlastně ani přesně nevíte, kdy je a kdy není střízlivá, kdy je na dojezdu, kdy nakopnutá. Zároveň zmiňujete, že máte mezi známými spoustu takových, kteří rovněž užívají drogy. To není běžné, čím to je? Vy sám žádné drogy, léky nebo alkohol neužíváte, je to tak?
Myslíte si, podobně jako vaši známí mezi uživateli drog, že manželka sama drogy zvládnout nedokáže. Nepíšete nic o tom, co jste zatím zkoušel nebo jestli zkoušela nějak neurol nebo pervitin omezovat manželka. Nepopisujete, jak se vlastně žena chová, co vás nejvíc obtěžuje, trápí, v čem se její závislost projevuje. Šlo by to lépe popsat? Plní sliby, je spolehlivá, pracuje, stará se o děti, jak se chová k nim a jak k vám (pokud zrovna neřešíte hádky ohledně drog?)?
Neurol není lék, který je vhodné užívat déle než po nejnutnější dobu, řádově to bývají týdny, max. měsíce. Jde o lék, který má velký potenciál pro rozvoj závislosti. Má tento lék manželka od lékaře? Dochází k psychiatrovi nebo jinému lékaři? Zkoušel jste je kontaktovat? Užívá i něco jiného krom neurolu a pervitinu? Co alkohol, marihuana, další léky?
Asi nejpodstatnější v tuhle chvíli vnímáte fakt, že jsou ženinu chování a vašim vzájemným hádkám přítomné děti - dcera 11 let a syn 4 roky. Je asi zcela jasné, že takové prostředí není pro výchovu dětí nic dobrého. Nemluvě o tom, co by se mohlo stát, kdyby drogy nebo léky našly právě ony.
Zároveň to zní, že už i vy sám máte dost věčných hádek a chcete něco změnit. Je to tak?
Už jste se v minulosti pokusil nějak situaci řešit? Odloučení? Rozvod? Jak vidíte svoje možnosti? Zkoušíte se domlouvat na nějakých pravidlech? Funguje něco - byť jen dočasně? Chcete se rozejít a starat se o děti sám nebo o tom alespoň přemýšlíte? Máte nějaký plán? Podporu na straně širší rodiny? Můžete o celé situaci mluvit s někým blízkým, kdo vás vyslechne, nenavrhuje řešení, ale je tam pro vás jako podpora? Už jste v minulosti zkoušel kontaktovat nějakou poradnu - manželskou nebo adiktologickou (závislosti)? Chcete dát vztahu ještě šanci?
Nejspíš tušíte, že taková situace se rychle nevyřeší. Jde o vaši manželku, matku vašich dětí. Nebývá snadn hledat řešení, někoho opustit ... často se člověk potýká s pocitem viny, zlobou, vztekem, bezmocí apod. Nicméně nejspíš už je na čase zohlednit v prvé řadě děti a sebe, vaše a jejich bezpečí, a dát manželce zcela jasně a nekompromisně najevo, co je pro vás ještě přijatelné a na co už odmítáte přistoupit. Nevypadá to, že by se jinak něco změnilo. Pokud neuděláte něco vy sám, nejspíš se nic moc nezmění a za pár let budete žít stále v tom samém. Je tedy na vás zkusit se hledat řešení a vyjít přitim z toho, co potřebujete v prvé řadě vy a vaše děti. Bude to nejspíš chtít si udělat dopředu plán, vše si trochu ujasnit a promyslet, potřebovat budete podporu, hodně sil, odhodlání, odvahy a vytrvalosti. Lidem v podobné situaci může pomoci obrátit se na poradnu, kde vás bez hledání viny a odsouzení vyslechnou a společně s vámi proberou možnosti a budou se vám snažit pomoci hledat jaké kroky podniknout. Je pro vás představa takové pomoci přijatelná? Podobné poradny fungují v každém větším městě, pomoc nabízí velmi diskrétně a zdarma. Co vy na to?
V Praze bych vás odkázala na Poradnu pro rodiče a blízké uživatelů drog v Žitné 51. Pokud vám Praha není dostupná, napište, která větší města jsou vám dobře dostupná, poslala bych vám kontakty.
Poradna pro rodiče
Žitná 1574/51
110 00 Praha 1
Tel. +420 284 824 234
GSM: +420 739 268 527
e-mail: rodice@sananim.cz
Provozní doba zařízení:
Po : 9:00 - 19:00
Út - Čt : 9:00 - 17:00
Pá : 9:00 - 15:00
Budu ráda, když napíšete, jestli vám byla nějaká část odpovědi užitečná, případně napište, jak se situace vyvíjí.
S pozdravem a přáním hodně sil a trpělivosti,
Gabriela Minařík.