Alkohol u nezletilého
ŠNK
Dobrý den, prosím o radu v následujícím problému. Synovi je 16 let, začal pít a kouřit. Domů přichází kdy se mu chce nebo vůbec. Na domluvy rodičů nedbá. Doma máme ještě dvě nezletilé děti, které musí spolu s námi trpět jeho opilé stavy a smrad z cigaret - nikdo z nás nekouří. Alkohol a kouření se mu stává závislostí, pije téměř každý den. Jako rodiče jsme za něho zodpovědní (právně) do 18 let a tak se snažíme, nepomáhá to. Nevíme jak dál. Zavolat policii asi nepomůže, odvézt na záchytku - dobrovolně nepůjde... Prosím o radu. Děkuji pěkně.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, ŠNK,
chápu to tak, že si v tuhle chvíli připadáte na jednu stranu nejspíš naprosto bezmocní, bezradní, možná i zoufalý. Syn na vaše domluvy vůbec nedbá. Stejně tak si ale uvědomujete své povinnosti a zodpovědnost za synovo chování. Dost možná také hledáte, kde jste udělali chybu, co jste měli udělat jinak apod. Nemluvě o tom, že máte v rodině další dvě děti, na které má bezesporu současné situace také své dopady.
Trochu předpokládám, že změna nepřišla z ničeho nic. I v případě, kdy u někoho prudce rychle nastoupí psychiatrické potíže, většinou lze nějakou dobu dopředu pozorovat příznaky. Nejspíš se tedy situace nějak vyvíjela. Možná jste i něco málo tušili, ale doufali, že se situace nepřehoupne v tu současnou. A asi tušíte, že vám takhle na dálku nikdo žádnou zaručenou a jednoduchou radu, jak vše vrátit zpátky nebo vyřešit, nedá.
Zároveň mám z vašeho dotazu pocit, že nevíte, jaké možnosti vlastně vůbec máte. Skoro to vypadá, že máte pocit, že vlastně není nic, co byste mohli udělat. A i to je možné. Nicméně pokud vím, policii volat můžete, ale smysl to má v situaci, kdy vás nebo sebe syn skutečně vážně ohrožuje (myslí se tím situace, kdy jde o život - bohužel sem samotné pití alkoholu nespadá). Můžete se zkusit obrátit na školu, školní specialisty (výchovný poradce, školní psycholog, pedagogicko-psychologická poradna), lékaře (synova pediatra ale i jiné odborníky z oblasti psychiatrické pomoci včetně výjezdních týmů). Nikdo z nich situace nevyřeší, ale možná vás alespoň nasměruje, nebo společně s vámi bude hledat řešení a jaké jednotlivé kroky dělat. A pak jsou tu poradny - pokud jde u syna hlavně o drogy, můžete si v první fázi zajít promluvit do poradny pro rodiče a blízké uživatelů drog. Adiktologie (záívislosti) je multidisciplinární obor a jejich poradny mají často dobré kontakty na další odborné profese v okolí. Jde o to, abyste svou situaci mohli podrobně popsat, trochu si ulevili od emocí a začali se lépe orientovat v možnostech, jaké máte. Z mého pohledu se jen velmi těžko takhle na dálku posuzuje, jestli je v pozadí nějaký psychiatrický problém, nějaká silná událost, která syna ovlivnila a ze které je nešťastný nebo i naštvaný, že se do ní dostal, nebo je primární závislostní problém.
Bohužel nepíšete, odkud jste, hledání poraden je tedy v tuhle chvíli na vás. Ale v každém větším městě byste měli pomoc najít. Kdybyste chtěli kontakty, tak napište, která větší města jsou vám dobře dostupná, pokusila bych se vám zprostředkovat kontakt na vhodné zařízení v okolí.
S přáním hodně sil a trpělivosti,
Gabriela Minařík.