Zachytka
Michaela
Dobrý den,chci se zeptat. Včera mi přišel partner značně podnapily domu,kde se svlékl do naha(zustalo na nej jen triko) a spal na chodbe. Nedělal nepořádek,nenadaval. Jen se pocural,protože si spletl místnost. Nikdy takhle nevypadal,ale tchan na nej chtel zavolat policii přestože je partner doma ve svém. Je možné,že ho můžou odvézt i když nic nedělal jen spal? Ptám se protože s tchanem nemame dobré vztahy a chci mít jistotu. Děkuji predem za odpověď.

Odpověděl: Veronika Pavlíková
Dobrý den,
v podstatě ho můžou odvézt za tzv. veřejné pohoršení, což když spí nahý někde na veřejném prostranství, se dá tak posoudit. Ale z Vašeho dotazu to spíš vypadá, jestli tomu rozumím správně, že spal v bytě, který společně užíváte s tchánem. Tchán může zavolat policii kdykoliv, na to má právo, pak je ale na policii, jak vyhodnotí daný stav. Často se stává, že policie si zavolá záchranku, záchranka následně volá na psychiatrii a psychiatr buď doporučí záchytku, nebo pacienta přijme nebo se nedělá nic. Pokud Váš partner jenom doma spí v jiné místnosti, tak se nedomnívám, že by to policie nějak řešila, určitě by ho vzbudila, pak by záleželo na tom, jak by se choval. Záchytka řeší stavy, kdy intoxikavý člověk ohrožuje okolí, nebo vzbuzuje veřejné pohoršení, případně ohrožuje sebe, ale na to, aby mohl být psychiatricky vyšetřen, je nutné, aby byl nejdřív střízlivý. Více informací najdete v zákoně o zdravotních službách 373/2011 Sb., hlava VII, paragraf 89, kde se vysloveně píše, že záchytná stanice je určena pro lidi, který pod vlivem alkoholu nebo drog nekontrolují své chování a ohrožují okolí, sebe nebo veřejný pořádek.
S pozdravem,
VP